Vad är skillnaden mellan brand story och brand storytelling? Brand story är ett substantiv, ett grundmanus för all ditt företags kommunikation. Brand storytelling är ett verb, en process att berätta om ditt företag / varumärke genom att använda de dramaturgiska reglerna i storytelling.
Brand story
De flesta företag har en grafisk profil. En logga, ett färgschema och typsnitt som de flesta vet att de ska använda. Resultatet blir en visuell sammanhängande enhet.
En brand story är en kommunikativ profil. Den förklarar hur företaget hjälper kunderna med sitt problem – alltid det viktigaste att kommunicera – och vad som behöver ske för att företaget / varumärket ska kunna hjälpa kunden.
På samma sätt som en grafik profil skapar en visuellt sammanhängande enhet skapar en brand story en audiell sammanhängande enhet.
Brand story vs mission statement
Skillnaden mellan en brand story och ett mission statement är att en brand story på ett enkelt sätt förklarar nyttan som företaget / varumärket gör för kunderna. Ett mission statement förklarar hur företaget ska göra det.
Här krävs en liten utveckling:
Inom organisationslära pratar man gärna syfte, vision och mission.
Ett syfte svarar på varför företaget finns.
En vision svarar på vad företaget vill uppnå.
Ett mission statement svarar på hur företaget planerar att uppnå denna vision.
En brand story förklarar nyttan som företaget gör för kunderna.
Brand story grunden i all företagkommunikation
Om vi beaktar den gamla sanningen att kunderna skiter i dig och ditt företag och att dom i grunden bara vill ha en lösning på sitt problem så är syfte, vision och mission i grunden interna dokument.
En brand story är ditt externa dokument. Ditt grundmanus för all kommunikation.
Verkligheten är dock inte så svart och vit. I den större bilen är till exempel ett företags värderingar och hållbarhetsarbete faktorer som blir viktigare och viktigare att kommunicera.
En bra brand story innehåller detta.
En brand story är, kort och gott, ett grund manus för hur ditt företag hjälper sina kunder med deras problem.
Brand storytelling
Brand storytelling är en process som går ut på att skapa en relation med potentiella kunder genom engagerande stories. Beroende på var den potentiella kunden är på sin kundresa finns det olika typer av brand storytelling (läs mer om det här).
Brand storytelling säljer inte, det bygger relationer
Den fundamentala grunden i brand storytelling är att det inte har som syfte att sälja. Brand storytelling bygger relationer. Det samlar presumtiva kunder och intressenter runt gemensamma värderingar.
Försäljning handlar om att lösa kundens problem. Dessa problem är i tre nivåer: fysiska, psykiska och filosofiska. Bra brand storytelling berör oftast den djupare, filosofiska nivån.
Exempel på brand storytelling: Tesla
När du köper en Tesla köper du en elbil (fysiskt problem) och det får dig att känna dig bra för då tänker du på miljön (psykiskt problem). Bra brand storytelling om Tesla handlar om att förändra världen till det bättre och hur du kan vara en del av det (filosofiska problemet).
När ska du använda vad?
Din brand story ska du använda hela tiden, precis som du använder den grafiska profilen hela tiden.
En brand story ska användas hela tiden
En bra brand story in action är något som alla i företaget kommunicerar när det pratar om sitt jobb. En bra brand story går att använda för att strukturera sajten, i era power points, i säljsamtalen och i all kommunikation och marknadsföring.
En bra brand story är blodet som pumpar i er kommunikation.
Brand storytelling ska användas på rätt sätt
Brand storytelling är en del av en marknads- och kommunikationsplan. Men det är inte allt. Brand storytelling använder man för att bygga relationer med presumtiva kunder.
Men ibland ska din kommunikation vara säljande. Köp nu! Det är inte brand storytelling. Brand storytelling leder däremot dina kunder till att vara mottaglig för den säljande kommunikation med erbjudanden och konvertering.
Ladda ner gratis guide om kraften i storytelling.
Fler artiklar i ämnet
Fem typer av brand storytelling
Fem typer av brand storytelling som är bra att ha koll på då dom kan...(läs mer)
Läs merCorporate storytelling vs brand storytelling
Corporate storytelling vs brand storytelling - vad är egentligen skillnaden? Och hur passar content marketing...(läs mer)
Läs merVad är branded content?
Branded content har som syfte att skapa relationer med presumtiva kunder med innehåll som handlar...(läs mer)
Läs mer