Hur mycket kostar en filmproduktion? Det enkla svaret är: det beror på. Syfte, målgrupp och kvalité är några av faktorer som styr priset.
Att svara på frågan vad en filmproduktion kostar är ungefär som att försöka svara på frågan hur långt ett snöre är. Bara det att när det gäller filmproduktion är det betydligt fler omständigheter än bara längd som skapar det okända.
- Hur lång ska filmen vara?
- Var ska den spelas in?
- Vad är syftet och målgruppen med filmen?
- Vilken kvalité vill jag att filmen ska ha (och jag vara associerad med)?
- Vilket genomslag vill jag att den färdiga filmen ska ha?
Det är framför allt de sista två som skapar variation i priserna.
Extremt förenklat kan man säga att kostnaden består av
- Arbetstimmar
- Utrustning
Filmproduktion kostar ingenting idag
För 30 år sedan kunde inte vem som helst göra en film. Det krävdes en investering på cirka en halv miljon kronor för att få en bra kamera, optik och redigeringsprogram. Och även om du hade det var spridningsmöjligheterna av filmen i princip obefintliga. Så det var påtagliga etableringshinder att börja producera film.
Idag är alltså dessa etableringshinder borta.
Mobilkameror, gratisredigeringsprogram och Youtube
Alla kan göra film utan kostnad idag. Dagens moderna mobiltelefoner är nästan lika bra som Hollywoods filmkameror var för 30 år sedan. Det bästa redigeringsprogrammet som används av professionella är i sin grundversion gratis att ladda ner (det är faktiskt obegripligt att något så potent är gratis). Att sprida film via sociala medier och Youtube kostar inte heller något.
Så ja – det går att göra och sprida film i princip gratis idag.
I ovan – att det är gratis att producera och sprida film idag – ligger också paradoxen. Anledningen till att du ska investera i film. Om alla kan spela in film (och alla gör det) hur ska du stå ut med din film?
Hur står man ut bland alla andra filmer?
I ovan – att det är gratis att producera och sprida film idag – ligger också paradoxen. Anledningen till att du ska investera i film. Om alla kan spela in film (och alla gör det) hur ska du stå ut med din film?
Det finns en klassisk ledarskapsklyscha som går att använda på filmproduktion som ungefär lyder: ”Du blir ingen ledare genom att följa andra”.
Filmproduktion är ett hantverk
Att alla kan göra film är inte samma sak som att alla kan göra bra film. För filmproduktion är ett hantverk. Precis som alla inte är bra att slå in en spik bara för att du ger dom en hammare eller alla sjunger fint bara du ger dom en mikrofon betyder det inte att alla som får filmutrustning gratis kan göra film.
Men alla får i alla fall chansen nu. Och det skapas en väldigt massa fantastiskt innehåll idag.
Det är framför allt tre saker som skiljer professionell filmproduktion från en film som vem som helst kan göra med mobiltelefonen. Dessa skillnader är: storytelling, ljussättning och efterbearbetning.
Skillnaden mellan professionell filmproduktion och vanlig filmproduktion
Det är framför allt tre saker som skiljer professionell filmproduktion från en film som vem som helst kan göra med mobiltelefonen. Dessa skillnader är:
- Storytelling.
- Ljussättning.
- Efterbearbetning.
Storytelling
En film är i grund och botten en kanal för att sprida ett budskap. Det jag skriver i den här texten skulle jag lika gärna kunna läsa in på kameran i min mobiltelefon och lägga upp i sociala medier och det skulle per definition vara en film. Det skulle inte kosta någonting mer än arbetstiden.
Jag skulle också kunna lägga flera dagar på inspelning och ta klipp från en filminspelning och ännu flera dagar i redigeringen för att göra en riktigt genomarbetad film som i grunden har samma budskap. Det skulle kosta rätt många arbetstimmar a X antal kronor i timmen att göra.
Så varför skulle man ens överväga att göra det senare om du får ut budskapet utan någon kostnad?
Svaret heter engagemang.
En story skapar engagemang hos mottagaren. En bra story får mottagaren att stanna kvar. Det är den absolut viktigaste talangen att ha när man ska göra film. Kameran är bara ett verktyg att förmedla den här storyn.
Storytelling och film skapar engagemang och genomslag
I klartext: en bra story inte bara aktiverar hjärnan, den engagerar också i sådan omfattning att människan medvetet och omedvetet känner sig delaktig i storyn.
En story skapar engagemang hos mottagaren. En bra story får mottagaren att stanna kvar. Det är den absolut viktigaste talangen att ha när man ska göra film. Kameran är bara ett verktyg att förmedla den här storyn.
Kameran är ett verktyg att berätta en story
Vet ni vilken skrivmaskin Ernest Hemingway skrev ”Den gamle och havet” på?
Inte?
Spelar det någon roll?
Precis. Samma poäng gäller för filmkameror. Det spelar ingen roll vilken kamera du använder så länge det blir en bra story.
Mobiltelefoner är idag på många sätt bra kameror. Men dom har begränsningar. En duktig storyteller och filmare kan jobba runt de flesta begränsningarna och fortfarande förmedla en bra story.
Mobilen och andra billiga kameror är verktyg för att filma. Det är genom storytelling ditt budskap står ut.
Förmågan att berätta en engagerande story är en av de fundamentala skillnaderna mellan vanlig och professionell filproduktion.
Ljussättning
Det är vad själva kameran filmar som gör skillnaden. Hantverket att vara filmmakare ligger mycket i ljuset och kontrasterna mellan mörker och ljus och kontraster i färger. Det handlar om allt från när på dygnet man filmar utomhus till hur man jobbat med ljuskällor inomhus.
I detta ligger utmaningen för den som beställer film. Att förstå hur kostnaden uppstår. När du tittar på en vanlig bild och en som man medvetet jobbat med ljus kan man kanske tycka att skillnaden inte är så stor. Men helheten när man konstant jobbar med ljuset skapar en undermedveten känsla av kvalité.
Den absolut bästa ljussättningen märker man knappt. Man bara tänker att det är en snygg bild. Men som lekman förstår man inte alltid arbetet som ligger bakom.
Efterbearbetning
Efterbearbetning består – förenklat – av:
- Strukturera filmens olika beståndsdelar.
- Välja musik (vid behov).
- Skriva och läsa in speakertext.
- Klippa ihop filmen.
- Grada (färgsätta) filmen.
- Skapa sounddesign med ersättningsljud och ljudeffekter.
- Lägga grafik.
- Mixa ihop allting och göra en masterfil av allting.
Arbetstimmar & teknikkostnad
Adderar man ihop allt det här så blir det olika kompetenserna för att göra en professionell film:
- Producent
- Storyteller & Manusförfattare
- Regissör
- Filmare
- Ljussättare
- Ljudtekniker
- Redigerare
- Gradare
- Sound designer
- Grafiker
Det krävs alltså tio olika kompetenser för att skapa en film av riktigt hög kvalitet.
Vad är då Good enough?
Hög kvalité vs Good enough
Om du köper en ny bil för 300.000 kronor jämfört med om du köper en ny bil för en miljon kronor kan du garanterat se och uppleva skillnaden. Men i grunden är effekten densamma: den tar dig från punkt a till punkt b på ungefär samma tid.
Det är lätt att tro att det är på samma sätt med film.
Så är det inte.
Effekten du får av en film som innehåller en bra story engagerar dig och som med bra ljussättning, grading och sound design subtilt eller rent utav omedvetet är oftast väldigt mycket större.
Det är utmaningen för dig som beställare av film. Vad är den potentiella uppsidan av en film som skapar genomslag?
Hur hög kvalité vill jag ha och vad är good enough?
Min generella rekommendation om filmproduktion
Varje situation och företag är unik. Men skulle jag ge generella rekommendationer skulle det bli:
- Gör egna enklare filmer själva med mobilen.
All kommunikation är inte säljdrivande. Viss kommunikation är bara informativ eller bara där för att påminna om varumärket. Den här typen av kommunikation har haft kort livslängd. Investera inte tungt i den – gör den så enkelt och effektivt som möjligt.
- Gör filmerna med längre livslängd professionellt.
Ska du göra en brand film eller konverterande filmer längst in i säljtunneln är det viktigt att dessa filmer är bra. Det har också (oftast) lång livslängd. Det finns kommersiella incitamenten att investera i dess filmer.
Fler artiklar i ämnet