Att bygga varumärke med stories är 22 gånger effektivare än att bygga varumärke med fakta.
Hur mycket tid och pengar bränner ni på att inte kommunicera ert varumärke på rätt sätt? Och – framför allt – hur mycket goodwill och intäkter missar ni?
Hur mycket tid och pengar bränner ni på att inte kommunicera ert varumärke på rätt sätt? Och – framför allt – hur mycket goodwill och intäkter missar ni?
Syfte med att bygga varumärket är inte att sälja. Det är att skapa kännedom om varumärket hos presumtiva konsumenter. Den dagen, den minuten, kunden är redo att handla är varumärket ”top of mind”.
Det är för den viktiga minuten som storybranding är fundamentalt i modern marknadsföring och sälj.
En välstrukturerad brand story får den presumtiva kunden att identifiera sig med värderingarna hos varumärket. Beroende på vilken typ av företag (varumärke) det är finns det olika stories att berätta: skapelseberättelsen (”kallet”), företagets historia, missionen, produkten eller kundernas story.
Stories som kan få presumtiva kunder att känna att deras liv blir bättre är nyckeln. Regelbundet välberättade stories skapar ett genuint starkt varumärke.
Tid: en heldag.
För: ledningsgrupp och/eller marknadsavdelningen.
Att deltagarna ska förstå hur kraften i storytelling fungerar, hur det går att använda på ert företag för att utveckla ert varumärke.
Alla känner igen en bra story. I det – stories vi alla känner igen – börjar vi. Vi analyserar hur bra stories är uppbyggda. Ur det får vi fram en formel, en story struktur. Den formeln applicerar vi sedan på ert företag, ert erbjudande och era kunder. Resultatet blir en brand story.
Brand storyn är grundmanuset i ett företags kommunikation. Med brand storyn på plats kommunicerar företaget med en röst, oavsett om det är sälj, marknadsföring, presentation eller intern kommunikation.
Brand storyn blir sedan grunden för er innehållsstrategi (content strategi) för att sprida kännedom om varumärket på rätt sätt.
Ur programmet:
Vi håller till hos er under en dag. Rummet behöver en stor white-board.
Leveransen av en workshop blir:
1) Brand story.
2) One-liner.
3) En massa tankar och inspiration.
Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.
Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.