Forskning visar att de flesta köper med sina känslor. Sedan försöker de rationalisera sina köp med hjärnan efteråt. Storytelling har inga problem att nå såväl hjärna som hjärta samtidigt.
Ju mer ett varumärke når konsumenterna genom berättelser, desto bättre är dina chanser att skapa ett meningsfullt känslomässigt band med dom.
Berättelser är vetenskapligt bevisade för att få en persons uppmärksamhet. Faktiskt, berättelser stimulerar hjärnans aktivitet. När vi läser eller hör handlingspunkter börjar våra neuroner att skjuta – och inte bara i den del av hjärnan som styr språkcentret.
Kopplingen till företages värderingar är viktigt
Just do it – och vi får direkt bilder i vårt huvud. Bilder kopplade till idrottslig verksamhet på hög nivå. Nike har jobbat medvetet länge med brand storytelling. Allt dom gör genomsyrar denna grundtanke.
På samma sätt är Disneys grundläggande värdering familjelycka – inte nöjesparker eller filmer.
Värderingar är karaktärsdragen hos ditt företag som definierar det. Många företag säger slumpmässigt att deras värderingar är ord som integritet, innovation, etc., men de väljer dessa ord för att de låter trevliga, inte för att de verkligen speglar vem de är.
Ett företags värderingar är det bästa beteendet hos dina bästa medarbetare under deras bästa dagar. Med andra ord, om du värderar den säljaren högt som kommer att böja reglerna för att få den stora affären, då är inte ”integritet” ditt värde; vinna är. Om det verkligen är det du värdesätter, omfamna det.
Därför är brand storytelling viktigt
Så varför är brand storytelling viktigt?
Marknaden är mer tuffare än någonsin – och det är svårare att tävla om uppmärksamheten hos potentiella kunder än vad det var för bara några år sedan.
Dessutom har kundens köpresa förändrats påtagligt. Idag har kunden kontroll över vägen till köp; köp är nu socialt, självstyrt, förtroendebaserat och transparent.
Det bästa sättet att nå en kund som bestämmer vad och när hon ska köpa är att sluta driva dina produkter så hårt och fokusera mer på varför ditt företag överhuvudtaget existerar. När du berättar den här historien och förklara dina värderingar du kommer att engagera kunderna som delar dina värderingar.
När du hittar personer som delar dina värderingar, finns det en mycket bättre chans att de kommer att förbli lojala mot dig