Narrative transportation

 

Narrative transportation är vi människors unika förmåga att leva oss in i en story. Det är anledningen att storytelling är så effektivt. 

  • Narrative transportation är människans förmåga att leva sig in i en en story.
  • Kan ändra beteenden och värderingar hos mottagaren.
  • Fundamentalt i alla bra stories.
  • Viktigt att förstå i kommunikation, marknadsföring och varumärkesarbete.

Narrative transportation

 

Narrative transportation är vi människors unika förmåga att leva oss in i en story. Det är anledningen att storytelling är så effektivt. 

  • Narrative transportation är människans förmåga att leva sig in i en en story.
  • Kan ändra beteenden och värderingar hos mottagaren.
  • Fundamentalt i alla bra stories.
  • Viktigt att förstå i kommunikation, marknadsföring och varumärkesarbete.

Narrative transportation – definition

Narrative transportation är det psykologiska konceptet när vi människor blir uppslukade av en story. När vi lever oss in i bok eller film och känner så starkt för en karaktär och/eller en storyline att det får oss att ändra våra värderingar och beteende i vårt dagliga liv.

I detta ligger den verkliga kraften i storytelling.

 

Narrative transportation i storytelling

Forskaren Van Lear definierar det som:

  1. När en individ sympatiserar med en story och 
  2. Storyn aktiverar hjärnan att måla upp egna bilder.

Vilket tillsammans får hjärnan att pausa sin närvaro i verkligheten. Att man, helt enkelt, drömmer sig bort.

 

Annan forskning visar att vi faktiskt ägnar en stor del av den vakna tiden att fundera på annan än det vi borde göra här och nu. Alltså, med andra ord, dagdrömma.

 

 

Vi människor är duktiga på det här av oss själva

Vi människor är väldigt duktig på det här. Annan forskning visar att vi faktiskt ägnar en stor del av den vakna tiden att fundera på annan än det vi borde göra här och nu. Alltså, med andra ord, dagdrömma.

Vad ska vi äta till middag i kväll och vad behöver vi göra för det? Vad ska vi göra på semestern? Hur ser vi vårt liv om fem år?

Alla såna tankar är det hjärnan som analyserar. Som målar upp bilder av ett framtida tillstånd.

När du som mottagare dessutom målar upp scener med karaktärerna utanför storyn är det ett tydligt tecken på narrative transportation. En annan viktig del i konceptet är att du som mottagare känner empati med karaktärerna. Som om du kan placera dig själv i deras skor.

Att kunna ”placera sig i deras skor”, empatin, är den enskilda starkaste kraften i konceptet med narrative transportation. När det sker har du engagerat ditt hjärta i storyn. Du bryr dig.

 

 

Att kunna ”placera sig i deras skor”, empatin, är den enskilda starkaste kraften i konceptet med narrative transportation. När det sker har du engagerat ditt hjärta i storyn. 

 

 

Exempel på narrative transportation

Det förmodligen tydligaste exemplen på kraften i narrative transformation är bibeln och koranen. Miljarder människor på vår jord inte bara läser och målar upp egna bilder av texterna. Det får dem också att anpassa sina beteende och leva efter värdering som finns i de olika stories som finns i dessa religösa texter.

Hur Donald Trump och SD är framgångsrika politiskt är direkt kopplade till det psykologiska konceptet i detta fenomen

I företagsvärlden är förmodligen Apple det bästa exemplet på hur man använder det här fenomenet.

 

Artiklar

 

Storytelling vann OS till Tokyo

En sen ändring i presentationen med mer fokus på storytelling avgjorde OS-omröstningen. Istanbul och Madrid var favoriter att få arrangera OS 2020. Men Tokyo vann – med en bättre story.

Läs mer
Storytelling räddade Apple

1985 fick Steve Jobs sparken från Apple. När kan kom tillbaka hade han lärt sig storytelling. Då förändrades allt.

Läs mer
Maslows behovstrappa i storytelling

Maslows behovstrappa förklarar varför storytelling är så effektivt. Anledningen är psykologi kopplat till människans rädsla på stenåldern.

Läs mer

 

 

Signa upp för vårt nyhetsbrev om möjligheterna med storytelling!

 

Gratis guide om kraften i storytelling

 

Ebook om kraften i storytelling av Mattias Brännholm på Brama.

Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.