Vad är branded content?

Vad är branded content. Inspelning i Fiskebäckskil, Skaftö av Brama

Vad är branded content? 

Branded content har som syfte att skapa relationer med presumtiva kunder med innehåll som handlar om gemensamma intressen och värderingar. Det skapar en undermedveten stark relation mellan varumärket och den potentiella kunden.

 

Branded content är:

  • marknadskommunikation med redaktionellt innehåll;
  • fokuserar på värderingar och gemensamma intresse, inte produkter och tjänster.
  • bygger på en kamratlig tonalitet och är inte påträngande.
  • berör och skapar känslor hos konsumenten.
  • addera värde hos mottagaren i form av underhållning eller information.
  • i sin form och struktur ofta skapade för att bli viral, skapa samtal och delningar.
  • Bygger på storytelling.

 

Vad är syftet med branded content?

Syftet med branded content är att skapa kännedom om varumärket på ett icke påträngande sätt. Att genom redaktionellt innehåll som underhåller och utbildar skapa kännedom om ditt varumärke på ett avväpnande sätt. Innehållet har ofta gemensamma intresse och värderingar. Genom att konsumera engagerande innehåll bygger kunderna en känslomässig relation till företaget.

 

”…en marknadsföringsform som går ut på att skapa (nya) relationer med presumtiva kunder genom att skapa innehåll som handlar om gemensamma intresse och värderingar…”

 

 

Det är inte samma sak som content marketing. Content marketing är en strategi, en helhetssyn och systematiskt arbete med redaktionellt innehåll över tid. Branded content är en specifik del av content marketing. Medan content marketing kan vara allt från blogginlägg, filmer, e-books, poddar, med olika syften beroende på när innehållet konsumeras har branded content i princip bara ett grundsyfte, nämligen att skapa en undermedveten relation med den presumtiva kunden.

 

Vidare ska det inte heller misstas för produktplacering. Visst kan produkter synas (på ett snyggt sätt) i branded content. Men syftet med branded content är inte att produkterna ska synas utan att skapa innehåll som engagerar den som ser det.

 

Tre exempel på branded content

Red bull

Red Bull är den okrönte mästaren på branded content. I princip all deras marknadsföring är fokuserad på att skapa evenemang, stories och upplevelser runt deras företags värderingar: sport och en förkärlek för adrenalin och risk.

 

North Face

North Face vänder sig också till människor med förkärlek för adrenalinkickar. Men deras segment är mer människor som gillar livsstilen utomhus. (Du kan läsa mer om North Face och branded content här).

 

Brygghuset krog

Du behöver inte vara en multinational gigant för att jobba med branded content. Den lilla restaurangen Brygghuset krog i Fiskebäckskil är ett lysande exempel på ett svenskt företag som jobbar rätt med branded content.

Säsongen i Fiskebäckskil i Bohuslän är egentligen några veckor på sommaren. Men genom att jobba systematiskt med evenemang och aktiviteter har Brygghuset Krog i och Slipens hotell precis bredvid restaurangen lyckats skapa en lönsam verksamhet som har öppet 11 månader per år.

Vd Reine Patriksson har länge haft en stark tilltro till det här sättet att marknadsföra sig. Redan innan jag började jobba med dom hade de producerat en fantastisk ”coffe table-book” om livsstilen på Västkusen och full med recept. Jag har sedan vi inledde samarbetet 2016 producerat ett antal filmer för dom. 

 

Exempel med hummerfiske

Filmen handlar om hummerfiske. Det är en berättelse om fiskaren Björn Södergren och förväntningar som finns i luften när hummerfiske-säsongen drar igång första måndagen efter 20 september varje år.

Syftet med filmen är att sprida kunskap om hummerfiske och locka rätt människor – de som gillar att åta  hummer – att längta efter det. Inte någonstans pratar vi om produkten: att Brygghuset krog erbjuder såväl hummer på menyn som hummerfiske-resor för grupper.

Filmen har visats totalt över 100.000 gånger i sociala medier under de sista åren. Livslängden på filmen är i princip hur lång som helst.

Det är bra avkastning.

Brygghuset är inte unikt.

I princip alla företag kan ha stor nytta av branded content. Om man vet vad man gör.

Ni kan se filmen nedan.

 

 

Ladda ner gratis guide om kraften i storytelling.

 

Ebok (ebook, e-bok, e-book) om Kraften i Storytelling. Av Storpower by Brama med Mattias Brännholm.

Vill ni veta mer om branded content och brand storytelling? Klicka nedan för mer information.

 

 

Klicka här för mer information