Branded content

 

Branded content hjälper dig hitta nya kunder. Med relevant innehåll, ofta film, om gemensamma intressen och värderingar bygger du en relation på kundens villkor. 

 

 

Branded content sammanfattning

  • är kommunikation som intresserar mottagaren.
  • är inte säljande.
  • har som avsikt att bygga en relation utan att inkludera varumärket.
  • Fokuserar på värderingar och gemensamma intresse, inte produkter och tjänster
  • Adderar värde i form av underhållning eller information.
  • I sin form och struktur har potential att bli viral.
  • Är ofta i form av bra storytelling.

 

 

Story är det mest kraftfulla verktyget som finns för att nå den mänskliga hjärnan. Film är bästa sättet att berätta en story.

 

Branded content. Filmer som bygger relationer. Av Brama Storytelling.

”Brama är Sverigeledande på storytelling”. 

Krister Blomgren, VD, engcon

Branded content – exempel

REFERENS

Film om Hummerfiske

Bakgrund

Brygghuset krog är belägen i hamnen i Fiskebäckskil. Fisk och skaldjur är en stor del av deras meny.

Förutom att vara en restaurang arrangerar företaget som driver restaurangen också företagsevenemang som bland annat innehåller hummerfiske för grupp och whiskyprovningar.

 

Syfte & Metod

Syftet med filmen om hummerfisket är att skapa en längtan efter hummer.

Metoden är att informera och utbilda för att ge en djupare förståelse för hur det går till och vilka reglera som gäller och hur det går till när man fiskar hummer. Med en visuellt stark story skapar du ett djupare engagemang. Utan att sälja bygger Brygghuset en starkare relation med de som är intresserade av att äta hummer.

 

Affärscase

Filmen skapar köplust av något Brygghuset krog säljer. Nämligen fantastiska middagar gjorda på nyfångad hummer.

Brygghuset krog använder filmen i sina egna kanaler. Även om filmen i sig inte är säljande eller ens handlar om företagets verksamhet finns det mer information efter att de sett filmen. De som klickar sig vidare efter att ha sett färdigt filmen kommer till deras sajt. 

På sajten informerar Brygghuset också om

  • whiskyprovningar,
  • artister som ska uppträda på krogen,
  • andra aktiviteter. 

Som konsument av filmen får du

  1. en skön och utbildande film om någonting som intresserar dig utan att något säljs till dig ( = bra branded content).
  2. om du själv vill erbjuds möjligheten att klicka dig vidare för att få mer information. Där kan du inte bara boka bord utan får även information om andra aktiviteter och arrangemang ( = bra digital marknadsföring).

 

Du kan läsa mer om uppdraget att producera filmen om hummerfisket i det här inlägget.

Avslutningsvis, filmen är ett lysande exempel på brand storybranding. Alltså att bygga varumärke med storytelling. Du kan läsa mer om det här.

Du kan också läsa mer om andra exempel på branded content här.

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Vi märker tydligt vilket genomslag vi skapar med filmen. Även om den inte är säljande har jag märkt en ökad trafik och ökad omsättning. Jag ser ingen annan orsak än vår satsning på film och digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Brygghuset Krog, Fiskebäckskil

Branded content
Filmproduktion med produktionsbolag Brama med regissör Mattias Brännholm - expert på storytelling och bygga varumärke och driva försäljning med stories och film.

Därför väljer du Brama till din nästa filmproduktion

  • Drivs av att berätta en bra story. 
  • Över 25 års erfarenhet.
  • Helhetsleverantör.
  • Affärsmässiga – kan bistå med helhetstänk runt film.
  • Kostnadseffektiva. Minimalt med fast personal och kostnader.
  • Agilt och mobilt. Spelar alltid in i miljön. Reser ofta till en bra story.

Mattias Brännholm

Storyteller / Producent / Regissör

Utbildad filmregissör i Hollywood. Civilekonom från Stockholms Universitet. Certifierad i storybranding. Expert på storystruktur och kommunikation som driver affärer. Över 25 års erfarenhet av att producera rörlig media. 

Mattias är ansvarig för Bramas samtliga produktioner.

 

LÄS MER HÄR

KUNDER

 

SVT, Sveriges Television, (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Eksjöhus (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Svenska Golfförbundet (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Black Mountain (logga) är en samarbetspartner till Brama.
BMW (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Anders Olsson Eksjöhus

””Fördelen med Brama är att det finns så många olika kompetenser på samma ställe. Det är allt från budskapformulering, digital strategi, SEO, innehållsproduktion och filmproduktion. På ett ställe får jag svar som jag annars behöver kontakta flera olika byråer för”. Brama har producerat i princip samtliga våra filmer sedan 2017.”

Anders Olsson

Marknadsansvarig, Eksjöhus

Harald Elisson, general manager Black Mountain. Foto av Mattias Brännholm på Brama

”Mönstret är tydligt. När vi publicerat innehåll har trafiken i sociala medier och på hemsidan ökat med upp till 30%. Något som också har resulterat i en tydlig ökning av antalet leads. Det är Brama som skött vår inbound marketing och redaktionella drift av hemsidan. Det finns en anledning att vi jobbat med dom sedan 2012. Brama vet vad dom håller på med.”

Harald Elisson

General manager, Black Mountain Golf Club

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har den spetskompetens inom redaktionell kommunikation som vi behöver. Dessutom är dom inte en automatisk ja-sägare. Dom vet vad dom kan, säger vad dom tycker är bäst för oss, även om det inte alltid är vad vi vill höra. Det skapar förtroende. Att dom sedan är extremt bra på visuell storytelling gör inte situationen sämre.”

Nicolai Stein

Brand manager & Marknadschef, Galvin Green

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har producerat flera filmer åt oss. Det märks så tydligt vilken erfarenhet och kompetens dom har när det gäller visuell storytelling. Vi har fått otroligt genomslag i sociala medier med filmerna. Vår omsättning har ökat 25% på två år. Jag ser ingen annan anledning än att det beror på vår satsning på digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Ägare och VD, Brygghuset Krog, Fiskebäcksil

Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2 recension

Tre enkla

steg till

branded content filmer.

 

01

Ring och boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom ert behov och era möjligheter. 

02

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen.

03

Ni har en film med en bra story som bygger ert varumärke och/eller driver affärer.

Tre enkla steg till bra film.

 

Tre enkla steg till bra film.

01.  

Boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom era behov och möjligheter. 

02.  

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen. 

03. 

Ni har snygg och bra film med bästa storyn som driver sälj.

 

Ta vara på möjligheterna med branded content. Kontakta Brama här.

Det går utmärkt att ringa på 08-627 06 00.

Men det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Hörs snart!