MARKETING AUTOMATION

Marketing automation är en automatiserad marknadsförings- och försäljningsprocess. Processen är uppbyggd runt ett CRM-system och att man automatiskt skickar innehåll – ofta i form av nyhetsbrev – till de presumtiva kunderna. Hur de interagerar med innehållet analyseras och ligger till grund för vilka beslut företaget tar i den vidare säljprocessen.

KONVERTERA

Skapa relevant innehåll för den presumtiva kunden. Låt dom välja själva att ta del av innehållet.

BEARBETA

Skicka den presumtiva kunden mer relevant innehåll i automatisk flöden med lagom frekvens.

ANALYSERA

Analysera hur kunden interagerar med innehållet. Ta personlig kontakt – vid rätt tillfälle.

FÖRDELARNA MED MARKETING AUTOMATION

Marketing automation är en automatiserad process som arbetar dygnet runt. Presumtiva kunder väljer själva att vara med. Det är en hjälpande, icke-aggressiv marknadsföring och försäljningsprocess.

 

MJUKVARAN

Hjärtat i hela marknadsföringsprocessen är marketing automation-mjukvaran. Det finns flera att välja på: Sharpspring, Infusionsoft, Pardot och Hubspot brukar ofta nämnas som de bästa alternativen.

Mjukvaran kopplas ihop med hemsidan via trackingkoder eller plug-in.  

KONVERTERING

Fler än fyra av fem vill ha kommunikation från varumärken. Men de vill välja vem man får information av. Genom att sätta kunden intresse i fokus och skapa innehåll som intresserar den presumtiva kunden är kommunikationen vare sig säljande eller påträngande. Utan hjälpande. Sån information tar man tacksamt emot. 

BEARBETA

Förtroende att få skicka regelbunden information är också möjligheten att långsamt och systematisk positionera företaget som det första alternativet när kunden är köpredo.

Bearbetning sker i princip uteslutande via nyhetsbrev. Processen är automatisk. I marketing automation-mjukvaran går det att analysera hur kunden tar emot nyhetsbreven. Och hur intresserade de är. Beroende på intresset (interaktion) går det skapa olika automatiska flöden för mer information.

UTVÄRDERA

Det går på individnivå att poängsätta hur många nyhetsbrev som har öppnats, hur mycket som har läst och hur de har interagerat med innehållet. Alla sidor på sajten kan också poängsättas. Ett besök på ”Om-oss” sidan värderas kanske inte lika högt som ett besök på en produktsida. Hur individen interagerar med innehållet och hur den rör sig på hemsidan går alltså att se. Det skapar möjlighet till en unik score för varje besökare.

Säljarens uppgift är att baserat på ovan information bedöma när kunden är redo att göra affär. Då – och först då – behöver en försynt kontakt tas. Rätt utfört upplevs inte ens det samtalet som säljande – utan istället hjälpande.

Det är content marketing in action. Det är digital försäljning 2023.

GRATIS GUIDE OM CONTENT MARKETING

”Alla företag är unika. Men om jag ska ge ett generellt råd blir det: Börja med marketing automation.

Den enkla förklaringen: de som redan nu hittar till din webbplats förtjänar omgående din uppmärksamhet och kärlek. De är dina lägst hängande frukter. Om du börjar med att fokusera på konverteringen av de befintliga besökarna du redan har optimerar du dina chanser för snabbt resultat. När du sedan drar i gång innehålls-fabrik för att locka flera besökare har du redan konverteringsprocessen på plats”.

 

Mattias Brännholm, Brama Content & Marketing  

KONTAKTA OSS FÖR HJÄLP MED AUTOMATION

KONTAKTA BRAMA

Vill ni ha hjälp att komma igång med content marketing och marketing automation? Tveka inte att höra av er!

Det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Det går så utmärkt att ringa oss på 08-627 06 00. Hörs snart!

 

Artiklar & Insikter

Om Filmproduktion. Content Marketing. Och hur allt hänger ihop.  

Budskap Corporate storytelling Marknadsföring Storytelling

Maslows behovstrappa i storytelling

Maslows behovstrappa förklarar varför storytelling är så effektivt. Anledningen är psykologi kopplat till människans rädsla på stenåldern.

Branding Corporate storytelling

Corporate storytelling vs brand storytelling

Corporate storytelling vs brand storytelling - vad är egentligen skillnaden? Och hur passar content marketing in i jämförelsen.

Branding Corporate storytelling

Fem typer av brand storytelling

Fem typer av brand storytelling som är bra att ha koll på då dom kan användas med effekt...(läs mer)

Filmproduktion

Vad kostar filmproduktion

Vad kostar en filmproduktion? Det enkla svaret är: det beror på syfte, målgrupp och krav på kvalité. Och...(läs mer)

Filmproduktion

Fem tips om företagsfilm

En bra företagsfilm kan vara skillnaden mellan en affär och en missad affär. Mellan en bra rekrytering och...(läs mer)

Filmproduktion

Frågor till ebook om filmproduktion

Hjälp mig göra min ebook om filmproduktion bättre. Vad vill du veta om filmproduktion. Ställ fråga här.