”Vad glad jag är att jag såg den annonsen!”
Här skulle man vilja citera någon. Men ingen har ju sagt så.
Här skulle man vilja citera någon. Men ingen har ju sagt så.
Varje marknadsförare börjar dagen med den brutala sanningen att ingen vill egentligen höra om ditt företag eller produkt. Men i några generationer har marknadsförare genom annonsering ändå kunnat trycka ut reklam med viss framgång.
Det är andra tider nu. Med en extremt kräsen publik.
Historisk har marknadsföring antingen varit rationell (hjärnan) eller emotionell (hjärtat).
Men rationell marknadsföring möts idag av skeptism (”vad utelämnar dom?”) och emotionell marknadsföring – som i grunden handlar om antingen njutning eller smärta – har överanvänts så mycket att det idag inte sällan gränsar till att vara förolämpande.
Människan hatar att bli avbruten och – ännu mer – att bli lurad.
Vi konsumenter är idag betydligt medvetna än tidigare. Vi litar mer på andras delade åsikter än marknadsföringen. Men – och det är ett viktigt – men: stories berör oss fortfarande mer än något annat.
När vi hör en bra story aktiveras vår nervceller i hjärna och må bra-kemikalien oxcytocin strömmar in i hjärnan. Det för med sig att hjärnan responderar starkare till mänskliga stories fyllda med sympati, medkänsla och tillhörighet.
Med andra ord: precis allt du kan drömma om med din marknadsföring.
Inspirations- eller utbildande föreläsning om storytelling och de möjligheter som gömmer sig i människans mångtusenåriga förhållande med stories.
För skolor, affärsnätverk, säljare, marknadsförare, ledningsgrupper och styrelser.
Workshop på 1-2 dagar där gruppen lär och tar till sig de dramaturgiska reglerna i storytelling – och applicerar det på sin verksamhet.
För ledningsgrupper, säljare, kommuikatörer, marknads-förare och styrelser.
Individuell (eller några få) coachning i framför allt presentationsteknik och budskapsformulering med hjälp av strukturen i storytelling.
För vem som helst som vill bli bättre.
Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.
Mattias är också producent / regissörs för Bramas samtliga filmproduktioner.
Miri Rodriguez, författare till boken Brand Storytelling
Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.