Fem tips om företagsfilm

Fem tips om företagsfilm. Tänka på detta för att driva mer affärer genom film.

En bra företagsfilm kan vara skillnaden mellan en affär och en missad affär. Mellan en bra rekrytering och en mindre bra. Här är fem tips om företagsfilm. Att tänka på när du vill utveckla din verksamhet.

 

En företagsfilm är en om film om företaget av företaget. I bra marknadsföring är företagsfilmen (i princip) enda gången företaget pratar om sig själv. I all övrig kommunikation handlar det på ett eller annat sätt och kunden, kundens värderingar och kundens problem.

Den som är bäst på detta vinner.

Film är överlägset för att nå ut med kommunikation. Dels för att det är så vi konsumerar mycket innehåll idag, dels för att vi kommer ihåg informationen bättre och dels för att det rankar bättre på Google.

 

I bra marknadsföring är företagsfilmen enda gången företaget pratar om sig själv. I all övrig kommunikation handlar det på ett eller annat sätt och kunden, kundens värderingar och kundens problem. Den som är bäst på detta vinner.

 

Fem bra tips om företagsfilm

De fem främsta anledningar till att du ska investera i en bra företagsfilm är:

1. Enda tillfället man ska prata om företaget i en film; alla annan kommunikation ska sätta kunden och kundens problem i centrum.

2. Måste innehålla en bra story som engagerar tittaren.

3. Bör fokusera på mission och syfte, alltså den större bilden varför förtaget finns.

4. Konverterar leads till kunder om man använder den rätt

5. Är en film som du bör investera i.

 

Enda tillfället man ska prata om företaget i en film

Det finns en obekväm sanning runt företagskommunikation och marknadsföring. Den lyder: dina kunder skiter i dig och ditt företag, dom bryr sig om sitt problem och vill ha en lösning på det.

Förståelse för ovan är grunden i all framgångsrik företagskommunikation.

Dock: vid något tillfälle måste kunden välja vem som ska hjälpa dom med problemet. Det är vid detta tillfälle – och endaste detta tillfäll – som företaget ska prata om sig själv.

Det ska ske på ett smakfullt sätt.

Genom en story som engagerar.

 

”Dina kunder skiter i dig och ditt företag, dom bryr sig om sitt problem och vill ha en lösning på det”.

 

 

Måste innehålla en bra story som engagerar tittaren.

Det klassiska misstaget många företag gör med sin företagsfilm är att berätta en massa plattityder om företagets historia och hur många anställda det finns. Inte sällan är det vd som likt en skrämt rådjur står framför kameran och försöker berätta olika saker om företaget historia.

Är det varför ditt företag är bättre än konkurrenten?

Tänk er själv att du är kunden och ska välja mellan dig och konkurrenten? Vad är det som får kunden att välja ditt företag?

Svara på den fråga först i en engagerande story.

I det sammanhanget är det viktigt att komma ihåg: köpbeslut tas av hjärtat.

 

Fokusera på mission och syfte

Människan älskar att vara med i ett sammanhang och en i större bild.

I grunden köper du något för att du har ett fysiskt problem. Men när du tar köpbeslutet vill du att det ska kännas bra. Det fysiska problemet har alltså också en psykologisk dimension. För många räcker detta för att ta ett köpbeslut.

Men om du kan engagera den potentiella köparen på ett större och djupare plan – det filosofiska planet  – så kommer du skapa ett engagemang som ingen annan marknadsföring rår på.

Connecta med kunden om företag och mission i din företagsfilm – och du har skapat ett djupt band med dom.

 

Hur lång ska en film vara? Med hjälp av en medvetenhetstunnel får du bättre förståelse för hur lång en film ska vara.

 

 

Konverterar leads till kunder

De flesta företag använder säljtunnlar och buyers personas när dom utvecklar sin marknadsplan. Ett annat ord för säljtunnel är medvetenhetstunnel. Skillnaden är att den ena har sin utgångspunkt i företagets process (säljtunneln) medan den andra tittar på det från kundens perspektiv och medvetenhet om problemet som vår produkt löser hos kunden (medvetenhetstunneln).

En bra företagsfilm är rysligt effektivt längst in i sälj-/medvetenhetstunneln. När kunden förstår att dom har ett problem och förstår hur lösningen ser ut. När dom väljer vilken leverantör ska lösa problemet åt mig.

Vad tror du själv? Om en presumtiv kund för en engagerande story presenterad för sig om företaget när det funderar på leverantör och dina konkurrenter inte kommunicerar en engagerande story, vilket företag tror du kunden – medveten eller undermedvetet – känner sig närmare?

 

Är en film som du bör investera i

De flesta företag har idag någon som kan filma och skapa rörligt innehåll. Det är bra och viktigt och det ska företaget fortsätta med.

Däremot bör företag anlita professionella filmare när ni ska göra en företagsfilm. En bra företagsfilm kommer leva i många år, driva affärer och locka rätt anställda till företaget. Det är en investering som rätt använd kommer betala tillbaka sig många gånger om. Och det genom att sätta en sak i centrum:

Storytelling.

Människor har i alla tider samlats runt en bra story. Det gör vi fortfarande. Sedan spelar det ingen roll om dom är kunder eller potentiella anställda.

En bra story engagerar.

 

Misstaget många gör med företagsfilm

När det gäller företagsfilmer finns det några vanliga misstag som företag kan göra:

  • Bristande mål och strategi: Ett vanligt misstag är att skapa en företagsfilm utan tydliga mål och en genomtänkt strategi. Det är viktigt att förstå syftet med filmen och vilken målgrupp man vill nå. Utan en klar strategi kan resultatet bli osammanhängande och misslyckat.
  • Dålig produktion och kvalitet: En amatörmässigt producerad företagsfilm kan ge ett oprofessionellt intryck av företaget. Det är viktigt att satsa på en hög produktionskvalitet för att skapa ett positivt intryck och för att filmen ska vara effektiv.
  • Saknar tydligt budskap: En företagsfilm bör ha ett tydligt och konkret budskap. Att skapa en film utan ett klart budskap kan göra det svårt för tittarna att förstå företagets värde och vad man försöker kommunicera.

 

 

”Vad är det med mitt jobb som gör mig stolt? Som gör mig glad? Som får mitt hjärta att sjunga? Det är din företagsfilm”.

 

 

Vad ska jag tänkta på när jag planerar för vår nästa företagsfilm?

Det är svårt när vardagen består av ekonomi och personalfrågor, serviceärenden och processfrågor. Och vad du allt kan vara.

Men om du under några minuter sluter ögonen och funderar på följande fråga tror jag det blir lättare:

”Varför jobbar jag här”?

När du funderat på det ett tag, ställer du följande fråga till dig själv:

”Vad är det med mitt jobb som gör mig stolt? Som gör mig glad? Som får mitt hjärta att sjunga?”.

När det hittat svaret på den frågan har du också hittat ungefär vad företagsfilmen ska handla om.

Att göra dom tankarna till en story och till en film är anledningen till varför du bör anlita professionella filmare för att göra din företagsfilm.

 

 

 

Det är svårt att göra bra film utan att förstå kraften i storytelling. Ladda ner vår gratis guide nedan.

 

Ebok (ebook, e-bok, e-book) om Kraften i Storytelling. Av Storpower by Brama med Mattias Brännholm.

Nyckeln i all bra filmproduktion är storyn. Den här kostnadsfria eboken handlar om kraften i storytelling. 

Förstår du möjligheterna med stories hjälper det dig att göra bra film.

 

Nyckeln i all bra filmproduktion är storyn. Den här kostnadsfria eboken handlar om kraften i storytelling. 

Förstår du möjligheterna med stories hjälper det dig att göra din nästa film bättre.

 

 

Fler artiklar om film för företag