Tips göra om sajten

Göra om sajten. Här får du några viktiga tips.

Tips göra om sajten – läs detta först

Funderar du på att göra om sajten? Här är några viktiga tips för dig som kan spara både tid och pengar.

Att ha en bra sajt är idag en hygienfaktor. Det är någonting som alla företag och organisationer har. Om du funderar på att göra om sajten finns det några viktiga frågetecken du behöver reda ut först.

Förenklat består ett projekt att göra om sajten av följande moment:

  1. Vad ska syftet med sajten vara?
  2. Ta fram ert unika budskap.
  3. Eventuellt: Ta fram en digital strategi.
  4. Bygga de statiska sidorna på sajten.
  5. Eventuellt: Löpande arbete med sajten.

Göra om sajten – vad ska syftet vara?

Den första frågan du måste ställa dig är: Vad ska syftet med sajten vara och hur passar den in i affärsverksamheten?

En sajt kan ha två grundläggande funktioner:

  1. Ett skyltfönster för er verksamhet. 
  2. En affärsdrivande säljkanal.

Det första påminner mest om ett digital visitkort. En sajt som berättar vad ni erbjuder och hur man kontaktar er. Har man redan mycket business är det möjligt att det räcker. Men det gäller att ha rätt förväntningar på en sådan sajt. Besökarna kommer i princip bara vara såna som redan känner till din verksamhet, som vet att du finns och går till din sajt för att kontakta dig.

En affärsdrivande sajt

Vill man expandera sin business och hitta nya kunder via Google och sociala medier är en affärsdrivande sajt vägen att gå. Det är ett större projekt, en större kostnad – men möjligheterna till långsiktiga löpande intäkter är väldigt stora.

Det görs 77.000 Google-sökningar – varje sekund. Faktum är att 93% av all trafik på Internet börjar med en Google-sökning. 67% av alla klicka på en Google sökning kommer bland de fem första sökresultaten. Så med andra ord: 62% av all trafik på Internet är trafik till något av de första sökresultaten i en Google-sökning.  

“62% av all trafik på Internet är trafik till något av de första sökresultaten i en Google-sökning”.  

Det finns alltså en gigantisk affärspotential att ranka högt på Google.

Jobbar man med försäljning är man van vid begreppet säljtunnel. Digital marknadsföring möjliggöra att automatisera väldigt stora delar av processen att interagera med potentiella kunder. Och det är framför allt i början av säljtunneln som den automatiserade digitala marknadsföringen är så effektivt. När leadsen är kalla och ska värmas upp till att bli ljumma och till slut heta. Digital marknadsföring och försäljning möjliggör att säljarna i princip helt fokuserar på heta leads.

En digital säljtunnel ser ut så här

Förenklat ser en digital säljtunnel (sales funnel) ut så här:

  1. Skapa redaktionellt innehåll.
  2. Sprid innehållet på sajten, sociala medier och i nyhetsbrev.
  3. Innehållet driver rätt besökare till sajten.
  4. På sajten finns bra innehåll som kan laddas ner om man lämnar sig epostadress.
  5. Bearbeta leadsen med innehåll (se punkt 2).
  6. Analysera hur dina leads interagerar med innehållet.
  7. Kontakta dina hetaste leads.

Det kan ju se ut att vara väldigt mycket. Som något du inte har tid med i din vanliga affärsverksamhet. Men när allting förarbete är på plats och sajten satts i drift kan du nå väldigt bra resultat på bara motsvarande en halvtidstjänst som jobbar med sajten. Du kan också lägga ut det på någon som är duktig på det här. 

Exakt hur bra beror så klart på er konkurrenssituation.

Det finns bra mjukvaror för att jobba i för det här. Men det går inte att sticka under stol med att du måste veta vad du gör inom digital marknadsföring för att lyckas. Men gör du det rätt är potentialen gigantisk.

Googles affärsidé: matcha bästa sajten till vad folk söker på

Googles affärsidé är att matcha de sajter som den uppfattar som bäst för de folk söker på. Så med andra ord, ju mer relevant din sajt är för det som det söks på desto bättre sökresultat. Skulle inte Google vara så enastående bra på den här matchning så skulle Google inte heller vara så dominerande.

Det kräver dock ett systematiskt arbete över tid för att lyckas bli en relevant sajt. Det arbetet innefattar framför allt att skapa bra innehåll och publicera det på rätt sätt. 

Och andra sidan är fördelarna många med att producera innehåll.

  • De mesta innehållet har lång livslängd.
  • Samma innehåll kan du sprida i sociala medier som LinkedIn, Facebook och Instagram.
  • Det innehållet kan du också använda i era nyhetsbrev.

Google: den som är bäst vinner

Om man har satt upp sajten rätt OCH systematiska skapar innehåll skapar man en digital närvaro. Man rankar högt på Google. Man möter de potentiella kunderna med bra innehåll där de befinner sig – på deras villkor. Dessutom kan man följa hur leads responderar till innehåll och sajten. Det gör att det traditionella säljarbetet – att kontakta människor – blir mer effektivt. Man kontaktar i första hand de som är mest aktiva hos er.

Vad ska syftet vara med sajten och hur mycket är jag villig att spendera jämfört med de potentiella intäkterna är den första frågan du måste svara på när du ska göra om din sajt.

Möjligheterna med digital marknadsföring är extremt stora. Om man vet vad man gör.

Den här frågan – vad ska syftet vara med sajten och hur mycket är jag villig att spendera jämfört med de potentiella intäkterna – är den första frågan du måste svara på när du ska göra om din sajt.

Ta fram ert unika budskap – storybranding

Oavsett om ni väljer att er sajt ska vara ett visitkort eller en affärsdrivande sajt så börjar det operativa arbetet alltid med att ta fram ert unika budskap. 

Det borde inte vara förhandlingsbart. Det ska vara självklart.

Vi bombarderas av 3.000 till 5.000 kommersiella budskap varje dag och om din sajt inte är kristallklar och på tre sekunder förklarar vad den handlar om går dina besökare vidare.

Det är ord som säljer. 

Inte design.

När du har tagit fram ditt budskap kan du baserat på det skapa en wire-frame – en skiss – för hur sajten ska se ut. Den skissen kan du sedan ta med dig till webb-byrån.

(Vill du veta mer om hur man tar fram ett bra budskap? Klicka här!)

Välj WordPress för din sajt

455 miljoner av världens sajter är byggt på WordPress. Det motsvarar mer än en tredjedel av all trafik på Internet. Om du läser det här är det en 99 procentig säkerhet att din affärsverksamhet passar utmärkt för WordPress. Låt inte din webb-byrå eller någon annan i organisationen lura dig till något annat. Då har dom med stor sannolikhet en egen agenda.

  • WordPress är störst och växer snabbast.
  • WordPress har flest plug-ins.
  • Vill du ranka högt på Google är WordPress utmärkt.
  • WordPress är dessutom open source. Om du behöver ta in någon för att ändra i koden går det.

Om du ändå blir utmanad av någon beträffande WordPress är det här en bra klicka för att lära dig mer om alternativen. Klicka här.

Göra om sajten – en digital strategi

Ska du göra om sajten och bara vill ha ett visitkort behöver du ingen digital strategi. Då räcker det med att du tar fram ett tydligt budskap och gör en wire-frame (se ovan).

Om du däremot vill driva trafik till sajten via Google och sociala medier och någonstans är mentalt villig att investera pengar för att i förlängningen öka dina intäkter via de digitala kanalerna är det viktigt att du börjar i rätt ände. Den änden är en digital strategi.

En bra digital strategi består av:

Nulägesanalys

  • Internt nuläge
  • SEO-analys
  • Konkurrenssituation
  • Genomgång av befintligt innehåll

Målformulering 

  • Vision och mål
  • Önskade sökord
  • KPI:er
  • Avkastning

 Handlingsplan

  • Projektplan
  • Produktionsplan
  • Publiceringsplan
  • Organisation/Budget

Investeringen i den digitala strategin blir förutom en strategi också ett beslutsunderlag för ledningen/styrelsen. Hur ska vi arbeta på kort och lång sikt med vår digitala kanal.

Göra om en sajt innebär alltid att göra om de statiska sidorna

De statiska sidorna på en sajt är de sidor som i princip är permanenta. De sidor som du kommer att ha på sajten på sajten bara är ett visitkort. De innefattar oftast startsidan, tjänster-sidan, om oss-sidan och kontakt-sidan.

Ska du göra om en sajt innefattar det (i princip) alltid att göra justeringar på dessa sidor. Både när det gäller budskap och design.

Om du bara ska ha ett digitalt visitkort är projektet avslutat när du är klar här. Din nya sajt är uppe och klar.

När hela sajten är byggt är affärsprocessen så pass enkel så att du i ena änden skapar innehåll och i andra änden kommer det ut leads. Ju mer du investerar i att skapa innehåll ju flera leads kommer det ut i andra änden.

Löpande arbetet med att skapa innehåll ger liv till sajten

Skillnaden mellan en bra sajt och en framgångsrik sajt handlar om hur mycket bra innehåll du skapar. Det är här den löpande driftskostnaden för sajten uppstår. Resurserna du lägger på att skapa innehåll för att driva rätt besökare till sajten och konvertera dom till leads.

När hela sajten är byggt är affärsprocessen så pass enkel så att du i ena änden skapar innehåll och i andra änden kommer det ut leads. Ju mer du investerar i att skapa innehåll ju flera leads kommer det ut i andra änden.

Exempel på innehåll som driver trafik till sajten

Jag ska ge ett exempel. 

Och jag ska inte gå längre än till dig och mig.

Min affärsidé är att strategiskt hjälpa företag  ta fram ett tydligt budskap för sin organisation (storybranding). Den andra delen av min affärsidé är att operativt hjälpa företag med deras digital marknadsföring.

Det här tagit mig ungefär tre timmar att skriva den här texten.

Texten kommer (när den blir varm i kläderna) att ranka på Google på söksträngen “Tips göra om sajten”. Den kommer kanske inte ranka högst, men den kommer ranka hyfsat bra.

Innehåll går att använda på flera ställen

Det här innehållet kan jag inte bara lägga upp på min sajt. Jag kommer också sprida den i sociala medier. Jag kommer även inkludera den i nyhetsbrev. Sammantaget kommer flera hundra personer läsa den här texten.

Någon kommer bli intresserad av att lära sig mer.

Antingen av hur viktigt det är att formulera ett tydligt budskap eller vill veta mer om digital marknadsföring. Båda faktorerna är extremt viktiga att ha kunskap om inför att man ska göra om sin sajt.

Går du i dom funderingarna och inte riktigt vet hur du ska gå tillväga är det inte orimligt att du googlar på “tips göra om sajten”.

Jag har två e-books som ger väldigt mycket mer och viktig information om du går i dessa tankar. Kanske någon kommer höra av sig och vill veta mer om hur de ska gå tillväga om de vill göra om sin sajt. 

Det är en digital säljkanal i arbete.

Det funkar för mig.

Det funkar för dig också.

P.S Jag är fullt medveten om att ingen alls kanske vill ladda ner någon av mina e-books för att dom känner sig skrivna på näsan av slutet på texten. Men det är faktiskt så här digital marknadsföring funkar. Jag är bara extra transparant nu för att du verkligen ska förstå möjligheterna. Lycka till!

P.S 2 När jag kör den här sidan genom ett analys-verktyg får jag 96 av 100 i Google-optimering av innehållet. Det borde ge resultat efter en tid.

GRATIS GUIDE OM DIGITAL MARKNADSFÖRING

 

E-book om 10 steg i digital marknadsföring

Ladda gärna ned denna kostnadsfria e-book om hur allting hänger samman med att driva affärer med digital marknadsföring.  Den tar inte mer än 20 minuter att läsa  – men kan förändra ditt bolags digitala affärer för alltid.

GRATIS GUIDE

OM DIGITAL

MARKNADSFÖRING

 

E-book om 10 steg i digital marknadsföring

 

Ladda gärna ned denna kostnadsfria e-book om hur allting hänger samman med att driva affärer med digital marknadsföring.