Historiens bästa reklamfilm?

Historiens bästa reklamfilm - Nike You can't stop us

Historiens bästa reklamfilm – vilken är det?

Nikes ”You can’t stop us” som hade premiär i fredags är en stark kandidat – i alla fall när det gäller redigeringsarbetet.

Det här är ett mästerverk och obligatorisk tittning.

Kanske har ni varit på en annan planet under helgen. Eller bara verkligen lyckats stänga av under semestern.

Well. I så fall har du missat något.

Som den bästa sportreklamfilm ever.

Det är så klart Nike och ”You can´t stop us”. Nike har gjort ett antal riktigt bra reklamfilmer sedan pandemin lamslog världen. Det här är den senast.

Detta är ett mästerverk i redigering. En hyllning till kreativiteten även under en pademi. Se den så förstår ni.

Filmen innehåller 53 Nike-sponsrade idrottare i 24 olika sporter. Bland några namn syns LeBron James, Caster Semenya, Rafael Nadal, Cristiano Ronaldo, Serena och Venus Williams, Rory McIlroy samt amerikanske fotbollsspelaren Colin Kaepernick (som blev känd som den förste som stod på knä inför den amerikanska nationalsången). Megan Rapinoe, från amerikansk damlaget i fotboll, är speaker.

Världens bästa reklamfilm – av samma byrå igen

Reklambyrån är Wieden + Kennedy som gjort ett antal reklamfilmer för Nike genom åren. Det var också den byrån som tog fram den klassiska slogan ”Just Do It”. 

Filmen är regisserad av reklambranschens hetaste namn, det Londonbaserade geniet Oscar Hudson. A 52 i Santa Moncia har ansvarat för de visuella effekterna.

4000 (!) olika sportklipp togs fram till en list av möjliga alternativ. 72 klipp är med och bildar 36 splitscreen-ögonblick som är…overkliga.

Det spelar ingen roll vad man jobbar med. Då och då behöver man bli inspirerad. Att se ett sånt här mästerverk inspirerar mig oerhört till nästa gång jag ska göra en reklamfilm. Naturligtvis går det inte få till något liknande för oss – vi jobbar med lite olika budgetar – men det är otroligt inspirerande att få höja blicken ibland.

Såvida dom inte använt någon form av AI för att matcha bilderna vill jag inte tänka på hur lång tid det har tagit för redigeringsteamet att hitta sekvenserna.

Hur mycket det har kostat i rättighetskostnader och förhandlingar att köpa loss bilderna vill jag inte heller tänka på.

Istället tittar jag på filmen igen. Och igen. Och imponeras gång på gång över hantverket.

Filmen premiärvisades i fredags när NBA drog i gång igen.

Den har redan 20 miljoner visningar på Youtube och i sociala medier.

Det kommer bli många, många fler.

Det här GOAT reklamfilm sport.

Over and Out.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *