DIGITAL STRATEGI

Syftet med en digital strategi är att ta fram en plan för att skapa maximal närvaro i digitala kanaler och generar leads och affärer. Inom content marketing innebär det innehåll som rankar bra på Google och samtidigt uppskattas av presumtiva konsumenter när de ser innehållet i sociala medier eller i nyhetsbrev.

NULÄGESANALYS

Hur ser det ut nu?

 

  • Hur ser era digitala flöden ut idag
  • SEO- och teknisk analys av sajten
  • Befintligt innehåll
  • Nuvarande resurser

MÅLFORUMLERING

Var vill ni?

 

  • Vision och mål
  • Önskade sökord
  • KPI:er
  • Avkastning

HANDLINGSPLAN

Så tar ni er från nu till målet.

 

  • Produktionsplan
  • Publiceringsplan
  • Organisation
  • Budget

När man förstår sambandet mellan psykologin i storytelling, innehåll, film, Google, sociala medier och nyhetsbrev är man redan bättre än de flesta andra. 

Gratis guide om digital marknadsföring

 

SÅ SÄGER VÅRA KUNDER

Harald Elisson, general manager Black Mountain. Foto av Mattias Brännholm på Brama

”Mönstret är tydligt. När vi publicerat innehåll har trafiken i sociala medier och på hemsidan ökat med upp till 30%. Det har också resulterat i en tydlig ökning av  fler leads. Det är Brama som skött vår inbound marketing och redaktionella drift av hemsidan. Det finns en anledning att vi jobbat med dom sedan 2012. Brama vet vad dom håller på med.”

Harald Elisson

General manager, Black Mountain Golf Club

Anders Olsson Eksjöhus

”Brama har varit väldigt flexibla i sitt arbetssätt för att kunna följa ett elitidrottande par under sina resor, träningar och husbyggande. Brama har stått för stora delar av manus & produktion och det har varit ett väldigt smidigt projekt att vara delaktig i.”

Anders Olsson

Marknadsansvarig, Eksjöhus

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har den spetskompetens inom redaktionell kommunikation som vi behöver. Dessutom är dom inte en automatisk ja-sägare. Dom vet vad dom kan, säger vad dom tycker är bäst för oss, även om det inte alltid är vad vi vill höra. Det skapar förtroende. Att dom sedan är extremt bra på visuell storytelling gör inte situationen sämre.”

Nicolai Stein

Brand manager & Marknadschef, Galvin Green

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har producerat flera filmer åt oss. Det märks så tydligt vilken erfarenhet och kompetens dom har när det gäller visuell storytelling. Vi har fått otroligt genomslag i sociala medier med filmerna. Vår omsättning har ökat 25% på två år. Jag ser ingen annan anledning än att det beror på vår satsning på digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Ägare och VD, Brygghuset Krog, Fiskebäcksil

 

SÅ UTVECKLAR BRAMA EN DIGITAL STRATEGI

Brama har en process för att hjälpa företag utveckla en content strategi. Den består av fyra huvudmoment.

 

STEG 1: INTERN NULÄGESANALYS

Det första steget i en contentstrategi är att analysera nuläget. Det sker oftast i form av en work shop. 

Hur ser affärsplanen ut? Marknadsplanen? Varumärkespositioneringen? Hur rankar ni på Google idag? På vilka sökord och strängar? Hur jobbar konkurrenterna? Vad har ni för CRM? Hur ser er närvaro i sociala medier ut? Hur ser nyhetsbreven ut idag?

 

STEG 2: EXTERN ANALYS – SEO & OMVÄRLD

Det är fundamentalt viktigt att sätta upp mål för vilka sökord ni vill ha trafik på. Baserat på era mål analyserar vi hur konkurrensutsatta de är och vilka (long tail-)alternativ som finns. Det är en viktig del av innehållsplanen.

En annan viktig analys är var era presumtiva kunder finns digitalt och hur man bäst når dom. Är det via Facebook? Instagram? LinkedIn? Twitter?

Vi vill – för att få bäst avkastning på innehållet – ska innehåll som rankar bra på Google men som också uppskattas direkt av presumtiva kunder i sociala medier och via nyhetsbrev- 

 

STEG 3: MÅLFORMULERING

I och med att i och med princip allt är mätpart är det också viktigt att sätta upp mål och värden för olika moment, processer och utfall. Att sätta upp värden är extra viktigt när hela processen inte är direkt kopplat till e-handel.

Vilka Key Performance Index (KPI) är viktiga? Trafik? Konvertering? Antalet leads? Tid på hemsidan? Vilka handlingar på hemsidan ska genererar vilka poäng i lead scoring?

STEG 4: HANDLINGSPLANEN

Baserat på mål och analysen skapar vi en strategi som är starkt kopplad till det SEO-analysen visar. Vilka söksträngar – i klarttext: url:er – vill ni få träffa på?

Baserat på dessa url:er (från 30 till 100-tals beroende på SEO-konkurrensen) gör vi en publiceringsplan. Vi försöker i möjligaste mån koppla redan befintligt producerat material till bra url:er. Om nödvändigt föreslår vi justeringar av befintligt material.

Content strategin landar i en publiceringsplan med innehållsförslag och en produktionsplan för nytt innehåll som måste publiceras. Content strategin kan också, om ni så önskar, innehålla ett förslag på budget för 1) produktion och 2) drift.

KONTAKTA BRAMA

Det går utmärkt att ringa oss på 08-627 06 00.

Det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Det går raka vägen till vd Mattias Brännholms mail. Han återkommer skyndsamt till dig.

Hörs snart!


 

Artiklar & Insikter

Om Filmproduktion. Content Marketing. Och hur allt hänger ihop.