DJI Osmo 3 är en game changer. Den här lilla gyro-kameran är tillräckligt bra för professionell filmproduktion. I vissa fall. Jag har nu gjort tv med den.
DJI Osmo 3 är en gyrostabilserad kamera som man enkelt håller med en hand. I detta lilla format finns mycket som imponerar. Som att den spelar in i 4K, D-log, 10 bitar.
Samtidigt har den begränsningar som man måste känna till. Om man känner till dom och jobbar runt dom är kameran fantastisk. Och framför allt – den kan göra vissa filmproduktioner väldigt smidiga. Tita på bilden ovan. Inse hur mycket utrustning man inte behöver ta med sig med den där i rullbagen.
Det är inte en kamera för all typ av filmproduktion, men för mycket av det jag gör – reportage och dokumentärfilmning – är den för vissa scener och sekvenser good enough.
Kan du se skillnad på nedan bilder? Den ena är filmad med Osmo 3 och den andra med Sony A7siii. Båda är gradade i Davinci Resolve.
Fördelar med DJI Osmo 3
De stora fördelarna med DJI Osmo 3 är:
- Storleken
- Stabiliteten på bilderna
- Formatet
- D-log
- 10 bit
- 240 bilder i sekunden i 1920/1080.
Jag kan i byxfickan ha en kamera som tre sekunder efter jag tar fram den spelar in i 4K, 25 bilder i sekunden stabiliserat i D-log.
Nackdelar med DJI Osmo 3
DJI Osmo 3 har två svaga punkter:
- Det dynamiska omfånget,
- Ljudet
Det vore orimligt att tro att en kamera för 8000 SEK på en gyro inte har några brister. Självklart har den det. Även om kameran spelar in i D-log och 10 bitar är inte det dynamiska omfånget det bästa. Framför allt är risken stor att det ljusaste partierna blir blown out. Och ljudet kan man inte kontrollera, det blir vad kameran tycker är det bästa ljudet. Ofta blir det rätt bra, men den plockar också upp ljudet från den som filmar väldigt lätt.
Men det sagt, det är något man kan jobba runt och leva med.
DJI Osmo 3 i tv-inslag
Nyligen gjorde jag ett inslag till Discovery från en golftävling i USA. Under några timmar spelade jag in på golfbanan Torrey Pines strax norr om San Diego. Det var första gången jag filmade med en DJ Osmo 3 till något som sändes på tv.
Så här såg inslaget som jag skickade ut:
Inslag för Discovery
Hela inslaget är inspelat med:
-
- DJI Osmo 3
- Kamera: Sony A7sIII
- Optik: Sigma 24-70/2,8
- Ljud: Röde Pro 3 för intervjun.
Utrustning jag hade med, men inte använde:
-
- Tascam Portacapture X6
- Tamaron 35-150/2.0-2.8
Ser ni skillnad på vilken av dessa bilder är tagna med Osman och vilken som är tagen med Sony A7siii?
Följande sekvenser är inspelade med Osmon:
00.00 – 00.07
00.30 – 00.34
02.05 – 02.35
04.19 – 04.38
04.41 – 05.33
06.09 – 06.29 (superslomo)
Redigeringen och gradingen är gjord i Davinici Resolve på en laptop. Hade jag haft lite mer tid och bättre monitor hade sekvensen 04.41 – 05.33 fått lite mer och matchande färg. I övrigt tycker jag att färgerna mixar tämligen väl mellan Sony A7siii:s bilder och DJI Osmos 3:s bilder.
Noterbart är också att sista sekvensen (06.09 – 06.29) är inspelad i 240 bilder i sekunder. Då spelas det inte in i D-log utan färgerna är ungefär som de ser ut.
I min värld är det hissnade vilken möjligheter som öppnar sig.
Min produktionssetup för resor idag
På ett sätt är det fånigt att prata om vilken utrustning jag använder på resor idag. För det beror – såklart – på. Du anpassar utrustningen till vilken story du behöver berätta.
Men det finns ändå några saker att förhålla sig till. Det fundamentala om du reser själv med utrustning är att du ska kunna:
- Transportera allting själv utan bagagevagn.
- Ta med allt värdefullt och batterier på planet.
Fram till nyligen såg min utrustning ut så här när jag skulle flyga:
-
- Kamera: Sony A7sIII-kamera.
- Objektiven: Sony 16-35/4, Sigma 24-70/2,8 och en Tameron 35-150 /2,0-2,8.
Jag brukar också resa med en DJI Ronin 2 för att gyrostabilsera kameran samt en DJI Mavic 2-drönare. Samt en liten reflektorskärm.
Det innebär i klarttext att jag gjort valet att resa utan ljus.
Med ovan uppsättning gjorde jag den här filmen för något år sedan. Faktiskt bara med ett objektiv: en Sony 24-105/4 – och drönaren såklart.
På ett sätt är den en svindlande tanke: att en sån liten kamera faktiskt kan leverera sekvenser som är så good enough för vissa saker.
Sammanfattning inspelning med Osmo 3
På ett sätt är den en svindlande tanke: att en sån liten kamera faktiskt kan leverera sekvenser som är så good enough för vissa saker.
Man ska inte lura sig att tro att det här fungerar för någon bilreklam eller produktioner med högre kvalité – det gör det inte – men det är tillräckligt bra för vissa bildsekvenser. I synnerhet när det handlar om enkla åkningar.
Den intressanta effekten blir: vad behöver jag egentligen ha med mig på en liten produktionsresa för att det ska bli tillräckligt bra?
Mina nya produktionsset up
Idag skulle jag vara trygg att åka på en produktion med en DJI Osmo 3 och låta den ersätta min Ronin gyro-stabilisator och vidvinkel 16-35 mm. Det innebär att jag bara skulle ha två optik med mig till min Sony-kamera:
- 24-70 /2.8
- 35-150 /2.0-2.8.
Skulle det krisa skulle jag kunna åka med bara ett av objektiven.
Det är en betydligt lättare och smidigare set up en tidigare. För mig är det utveckling.
Utvecklingspotentialen för DJI Osmo
Den stora utvecklingspotentialen finns med ljudet.
Ljudinspelning
Redan nu kan du använda DJI Mic 2 med Osmo 3 för att spela in bättre ljud. Jag använder DJI Mic 2 konkurrent Röde Wireless Go 3. Jag skaffade dessa för att de är en lysande lösning till Sony A7sIII:an.
Om det går att koppla myggor till DJI Mic 2 så är dessa förmodligen en bättre helhetslösning. Då kan du använda dessa både för Sony-kameran och via blåtand till Osmo 3:an.
DJI är dock väldigt otydliga i kommunikationen om detta. Det är ingen dom marknadsför. För mig är att bara använda själva sändaren som mikrofon inte ett alternativ. Jag tycker det ser förfärligt ut med dessa sändare som syns i bild. Jag vill koppla en liten mygga till sändarna.
Den stora potentialen finns dom i själva ljudinspelningen på Osmon i sig själv. Den gör redan nu ett bra jobb. Det dokumentära ljudet vid 2.18 och vid 4.40 är inspelat direkt i kameran. Det kan göras lite bättre om mikrofonen inte är lika rundupptagande, samt om den var ännu lite bättre i vind.
Bildutsnitt
DJI Osmo 3 har ett bildutsnitt på motsvarande 20 mm. Med vidvinkel adaptern är siffran 15 mm. Det är fantastiskt bra för att komma nära. Dessutom finns möjligheterna till digital zoom så att utsnittet kan bli motsvarande 40 mm.
Sneglar man på utvecklingen med kamerorna på drönare, och att DJI för några år sedan köpte Hasselblad, tror jag att nästa steg för Osmon blir en kombination mellan Roni 4D och Osmo. Alltså att det kommer att finnas en kamera i samma storlek som Osmon men som kommer ha olika objektivslängder att välja mellan. Med en ännu bättre ljudupptagning på kameran öppnar sig plötsligt en svindlande möjlighet och tanke.
DJI Osmo kan vara allt du behöver för att göra inslag och reportage som är good enough.
Avslutningsvis, i jämförelsen mellan de två bilderna: den övre är filmad med Sony-kameran. Den nedre med Osmon.