PRODUKTFILM

Produktfilm – definition

En företagsdokumentär är en film om företagets historia. Filmen är oftast i ett längre format (15 till 60 min). Den fyller två primära funktioner:

◊ Ett historiskt dokument om hur företaget startade och var det är idag.

Varumärkesbyggande, konverterade och affärsdrivande i sista fasen av säljtunneln.

Produktfilm – syfte

Syftet med en företagsdokumentär är att tittaren ska få en djupare förståelse för företaget och dess historia. Det är bland det mest effektiva innehållet längst in i säljtunneln..

 

PRODUKTFILM – EXEMPEL

 

PRODUKTFILM – REFERENS

Galvin Green: Expedition Lofoten

Bakgrund

Växjöföretaget Galvin Green är världsledande inom regnkläder till golfindustrin. Hösten 2016 skulle dom lansera en helt ny Goretex-produkt: C-Nite.

Detta sammanföll med att Galvin Green också sponsrade Ryder Cup och ville ha ett antal varumärkesbyggande filmer för att sprida mer kännedom om företaget (läs mer om det här):

I deras go to market-plan ingick inte bara deras i branschen klassiska broschyr. Dom ville också ha ett antal filmer till sajten och sociala medier. Inspelningen ägde rum på Lofoten i norra Norge i mitten av maj.

Syfte

Lanseringen var en stor satsning för Galvin Green. De ville ha ett starkt visuellt tilltal. Därav spektakulära Lofoten. Dessutom vill vi filma i fabriken i Shanghai, Kina och på deras huvudkontor i Växjö.

Produkten lanserades i samband med Ryder Cup. Under några dagar var det en intensiv distribution av filmer från Galvin Green till marknaden via de egna kanalerna. Dels de varumärkeskopplade filmerna och dels de produktspecifika filmerna.

Se alla filmerna här.

Läs inlägget om produktionen här.

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”Vi ville verkligen få till en effektiv produktion. Dels fota alla stillbilder vi behövde men också få till ett antal snygga filmer. Det var några vilda dagar på Lofoten. Bramas lilla men effektiva produktionsteam gjorde det möjligt att landa det här projektet på budget. Och sen blev det riktigt bra också…”

Nicholai Stein

Global Brand Manager, Galvin Green

Företagsdokumentär – fler exempel

RING SÅ HJÄLPER VI ER SÄLJA MED PRODUKTFILMER!

Vill du också ha säljande produktfilmer?

Hör av dig!

Enklaste är om du fyller i formuläret.

Du går så klart också bra att ringa på 08-6270600.