Reklamfilm

Reklamfilm är egentligen ett samlingsnamn för all film som gör reklam för ett företag, produkt eller tjänst. För att inte blanda ihop det gör vi definitionen att reklamfilmer har en tydliga Call to Action som manar till försäljning. 

Reklamfilm – sammanfattning

  • En bra företagsfilm driver affärer, bygger starkare relationer och lockar nya anställda.
  • berättar hur man förbättra kundernas liv genom att lösa deras problem.
  • målar upp visionen och företagets djupare mening och historia.
  • är inte direkt säljande, men skapar större engagemang hos kunden för företaget.

 

Idag kan många göra film. Men hur många kan berätta en story som driver affärer?

Företagsfilm kan vara ett diffust begrepp. För en del är det 30 sekunder om företaget. För andra är det en presentationsfilm på några minuter. För vissa är en företagsfilm en dokumentär som berättar hela historien. Oavsett vilket – en företagsfilm med en bra strukturerad story driver affärer och bygger relationer.

 

 

 

Strategiska storytelling predikar att din kommunikation ska handla om dina kunder och deras problem och att ditt bolag är lösningen på deras problem. Företagsfilmen är det stora undantaget från den regeln.

I kundresan, eller medvetenhetstunneln som vi kallar den, är den presumtiva kunden i olika stadier av medveten om problemet som ditt företag kan hjälpa kunden med (Läs mer om det här)

 En bra story om företaget är synnerligen nödvändig när den presumtiva kunden är i ”produktfasen” i sin säljtunnel. En bra story då, när de väljer vilken produkt de ska välja, kan vara direkt avgörande för affären.

 

 

Därför väljer du Brama

  • Vi drivs av att berätta en bra story. Det kan vara det stora i det lilla. Eller det lilla i det stora. För oss cirkulerar allt runt att berätta storyn på bästa sätt.
  • Med över 25 års erfarenhet av filmproduktion vet vi vad vi gör. Brama fokuserar på att berätta kunds historia baserat på deras behov så bra och effektivt som möjligt. 
  • Kundens affärsnytta med investeringen i film är viktig för oss. Vi kan om kund önskar hjälpa med det affärsmässiga helhetstänket runt film och storytelling.
  • Brama har minimalt med fast personal och kostnader. Det gör Brama agilt och mobilt. Vi spelar i princip alltid in i verkligheten. Vi reser ofta till en bra story.

Mattias Brännholm

Storyteller / Producent / Regissör

Utbildad filmregissör i Hollywood. Civilekonom från Stockholms Universitet. Certifierad i storybranding. Expert på storystruktur och kommunikation som driver affärer. Över 25 års erfarenhet av att producera rörlig media. 

Mattias är ansvarig för Bramas samtliga produktioner.

 

 

LÄS MER HÄR

Företagsfilm – exempel (längre film)

 

REFERENS

Story of Engcon

Engcon ville ha en film dels till ett jubileum med även för att driva affärer.

Bakgrund

Engcon är ett entreprenörsföretag i norra Jämtland som är världsledare i att tillverka handleder till grävmaskiner, så kallade tiltrotatorer. Bolaget har utsetts till DIs mästare-gasell, alltså det företaget som flest gånger uppfyllt kraven på att vara ett gasell-företag.

Syfte

Syftet med filmen om Engcon var att berätta historien om hur Stig Engström grundade Engcon och hur företagets resa började. Filmen har två primära användningsområden:

1) att berätta skapelseberättelsen om Engcon och

2) skapa innehåll för presumtiva kunder långt in i säljtunneln.

Affärscase

Som många andra framgångsrika entreprenörer var Stig Engström tveksam till att vara med. Han föredrar att fokusera på kunderna och deras problem och hur Engcons tiltrotator löser deras problem. Att synas är ingenting som driver honom.

Samtidigt förstod Stig, den säljaren han är, att det fanns en bra story om Engcon som borde berättas. Dels för framtiden, att ha en riktig skapelseberättelse, men också här och nu för att driva affärer.

Inspelningen tog fyra halvdagar av Stigs tid utspridda över en dryg månad. Den förväntade livslängden är minst fem år. Mer troligt tio år. Den används regelbundet för att förklara historien bakom Engcon till potentiella kunder och nya anställda. 

Krister Blomgren engcon

”Stigs historia med engcon måste berättas. Vi ville ha en skapelsefilm om engcon för framtiden. Men vi insåg också att vi faktiskt kan använda filmen effektivt i vår säljtunnel under lång tid framöver. Det här var en bra investering på både kort och lång sikt”.

Krister Blomgren

VD, Engcon

Story är det mest kraftfulla verktyget som finns för att nå den mänskliga hjärnan.

TRE ENKLA STEG TILL FILMEN OM ERT FÖRETAG

 

 

01

Boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom er behov och möjligheter. Och hur vi kan hjälpa er tar fram er unika story och göra en bra film om ert företag.  

02

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen. 

03

Ni har en film med lång livslängd som berättar er unika företagshistoria och hjälper er driva affärer.

 

P.S Om ni redan har filmare ni jobbar med kan Mattias hjälpa er som er producent och beställare – och säkerställa er unika story.

3 STEG TILL ER FÖRETAGSFILM

 

01.  

Ring och boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom er behov och möjligheter. Och hur vi kan hjälpa er tar fram er unika story och göra en bra film om ert företag.  

02.  

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen. Om ni redan har filmare ni jobbar med kan vi hjälpa er som er producent och beställare – och säkerställa er unika story.

03. 

Ni har en film med lång livslängd som berättar er unika företagshistoria och hjälper er driva affärer.

MISSA INTE MÖJLIGHETEN MED FÖRETAGSFILM.

KONTAKTA BRAMA NU!

 

Det går utmärkt att ringa på 08-627 06 00.

Men det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Det går raka vägen till min mobil. Och jag är inte bättre än någon annan. Jag kollar mobilen regelbundet. Jag återkommer så snart jag kan.

Hörs snart!

 

REKLAMFILM

Reklamfilm – definition och syfte

Reklamfilm är reklam i form av rörlig bild. Det går att argumentera att reklamfilm är ett paraplyuttryck för alla typer av filmer som produceras och som på något sätt gynnar företagets affärer.

Vi använder reklamfilm för att beskriva filmer som är tydligt säljfokuserade. Som har tydliga Call to Actions och andra köpsignaler.

Reklamfilm – syfte

Syftet med reklamfilm är att driva affärer. Oftast längst in i säljtunneln med kommunikativa budskap som för den presumtiva kunden att fatta ett köpbeslut.

Hur använder man reklamfilm på ett smart sätt idag?

Möjligheterna med reklamfilm har ökat exponentiellt med utvecklingen av digitala medier och framför allt YouTube. Tidigare var reklamfilm kopplad till skyhöga distributionskostnader – när tv och filmsalonger var enda kanalerna – men idag är möjligheterna betydligt större att nå ut.

För till exempel Facebook finns det beprövade flöden för att driva sälj där en processen inleds med en kort film som leder vidare till ett konkret erbjudande. (Hör av er om ni vill veta mer om det här flödet).

 

Reklamfilm – exempel

REKLAMFILM – REFERENS

Whiskyprovning

En rak och enkel film med ett tydligt budskap. Boka här.

Brygghusets Krog i Fiskebäckskil använder ovan film och gör riktade annonser mot whiskyintresserade i södra och mellersta Sverige. 

Den driver i all sin enkelhet bra trafik.

”Jag är tveksam om jag någonsin kommer köpa print-reklam igen. Vi får så bra effekt genom att med korta filmer och inlägg annonsera och sprida på vanligt sätt i sociala medier. Dessutom får vi tydliga siffror på effekten. Film och sociala medier har öppnat helt nya vägar för oss att göra reklam”.

Reine Patriksson

Ägare, Brygghusets krog

Reklamfilm – fler exempel

RING SÅ HÄLPER VI ER ÖKA INTÄKTERNA MED FILM!

 

Öka intäkter med affärsdrivande reklamfilm.

Hör av dig!

Enklaste är om du fyller i formuläret.

Du går så klart också bra att ringa på 08-6270600.