Vad är content marketing?
Content marketing är ett annat ord för redaktionell marknadsföring. Det innebär att man jobbar med redaktionellt innehåll som skapar ett mervärde för den presumtiva kunden istället för ett säljande och påträngande budskap. Content marketing fokuserar på att lösa kundens problem istället för att försöka marknadsföra den produkt eller tjänst man erbjuder.
Content marketing är en ”mjukare” och mindre aggressiv form av marknadsföring. Förenklat är principen att få kund att komma till dig när dom själv väljer och är mogna att komma till dig istället för att du jagar efter dom. Det är en mycket modern marknadsföringsform.
Traditionell marknadsföring sker ofta i kampanjer. Ofta med höga och intensiva insatser i samband med kampanjerna. Framgångsrik content marketing är ett kontinuerligt arbete. För ett säljande bolag med något att sälja – vilket bolag är inte det? – ska redaktionell kommunikation och content marketing vara en lika naturlig del som löpande tillverkning och löpande ekonomiredovisning.
Content Marketing – många olika typer av content marketing
Content marketing är ett mycket brett begrepp. Kundtidningar är ett av de äldsta exemplen på content marketing. Icas Buffé skriver om goda maträtter och delar recept, allt för att driva kunder till butik. Om en person skriver om en produkt eller en tjänst på en blogg är det redaktionell marknadsföring. Om ATG betalar för produktion av alla travlopp i Sverige och de visas på TV 4 är det redaktionell marknadsföring.
Idag är en mycket viktig del av content marketing den redaktionella driften av företags hemsidor och kanaler på sociala medier. Idag är det fundamentalt att synas i dessa kanaler. Det är endast med redaktionell kommunikation man gör det på ett effektivt sätt.
Varför använda content marketing?
Varför använda content marketing? Vi nås av över 5000 kommersiella budskap varje dag. Människan har blivit riktigt skicklig på att på olika sätt blockera traditionell annonsering och blivit minst lika duktig på att själv söka information om det man är intresserad av.
”Att skapa innehåll som matchar de dina potentiella kunder söker efter. Då säljer man inte på dom någonting dom inte vill ha. Då hjälper man dom men ett problem som dom vill ha löst”
Det senare är grundfundamentet i redaktionell marknadsföring. Att skapa innehåll som matchar de dina potentiella kunder söker efter. Då säljer man inte på dom någonting dom inte vill ha. Då hjälper man dom men ett problem som dom vill ha löst.
Content marketing är ett stort begrepp. Om man bara jobbar med digital marknadsföring, alltså processen att driva rätt besökare till hemsidan genom att producera rätt innehåll. ersättare man ofta content marketing med Inbound marketing.
De allra flesta söker idag sin information på Google. Som företagare är det fundamentalt att bli hittad på Google, att vara på första sidan och helst topp-5 bland de organiska sökresultaten. En överväldigande statistik visar att det är bland dessa man väljer när man söker.
Google har varit mycket skickligt på att skapa en sökalgoritm som premierar de som jobbar rätt med alla delar av det digitala ekosystemet. Som till exempel:
- Hemsidan måste vara byggd rätt så att den är lättsökt och logiskt;
- Hemsidan måste vara hostad på ett snabbt och säkert sätt;
- Hemsidor som jobbar med återkommande innehåll – i synnerhet film – och interagerar med andra rankas snabbt högre än andra.
Kort och gott: modern digital kommunikation kräver ett holistiskt synsätt, med fokus på regelbunden produktion av relevant innehåll. Webb-byråer och SEO-företag kan hjälpa med de två första punkterna. Men för att säkerställa att man rankas högt måste man jobba strategiskt rätt och systematiskt med relevant innehåll.