Välkommen till Bramas artikelsamling
Välkommen till Bramas artikelsamlingar om filmproduktion, digital marknadsföring och content marketing.
Syftet med artiklarna här är att sprida kunskap och insikter om content marketing, digital marknadsföring och filmproduktion. Ibland ska vi också ta er med bakom kulisserna i arbetet på Brama.
Jag skriver vi, även om jag vet att det mesta kommer att skrivas av mig. Tanken är att några av våra strategiska samarbetspartners också ska skriva här då och då om sin expertkunskap. Men det regelbundna skrivande kommer att göras av mig.
Varför gör vi detta?
Enkelt. För att leva som vi lär.
Vi tror på kraften i marknadsföring med redaktionellt innehåll. Med filmer, texter, bilder och poddar som skapar ett mervärde hos konsumenten. Antingen i form av underhållning eller av kunskap.
Det är grunden i content marketing. Det är därför företag ska producera filmer och innehåll till sin sajt löpande.
Välkommen till Bramas artikelsamling – kopplingen till journalistiken gör oss läsvärd
Vem är då jag och varför ska jag blogga om content marketing och digital marknadsföring? Det finns ju 13 bloggar på dussinet om content marketing, vad kan jag tillföra? Jag är ju inte ens marknadsförare i grunden.
Just därför.
Min bakgrund är inom journalistiken, i berättandet, i att värdera och forma redaktionell kommunikation. Visst, jag pluggade till civilekonom på Stockholm Universitet en gång i tiden med inriktning på marknadsföring och nog kommer jag ihåg vem Kotler var och vad hans teser gick ut på. Men jobbat med dig? Not that much.
Däremot har jag jobbat mycket och länge med hjärtat i content marketing. Nämligen produktion och publicering av redaktionellt innehåll. Jag skrev min första artikel i Östersunds-Posten när jag var elva år, en recension om filmen ”Barnen från Blåsjöfjället”. Inget epos som förändrande historien.
Mer än för mig.
Föga anade jag när jag nervöst tryckte ner tangenterna på den gamla skrivmaskinen på redaktionen och formade ordet Gullspira att de var början på min professionella resa.
Jag skippade på tok för många fysiklektioner på gymnasiet till förmån för en möjlighet att skriva på ÖP. Jag gjorde lumpen på Värnpliktsnytt och hamnade sedan på film och tv-skola i Hollywood, CA, där jag som 21-åring fick lära mig grunderna i drama, storytelling och filmproduktion. Utbildning var fyra år och en fantastiskt utvecklande tid i mitt liv.
Min resa började på allvar i Hollywood
Samtidigt som jag pluggade frilansade jag från Los Angeles åt diverse olika svenska tidningar. Sakta men säkert byggde jag mig ett nätverk av kontakter. Efter avslutade studier hamnade jag 1993 på SVT. Först i Sundsvall, sedan i Örebro. Från 1995 var Stockholm basen. Det blev några varv som stringer i USA för tv-sporten. Det blev reportageresor, rätt många morgonprogramledarpass – men framför allt blev det väldigt många redaktörspass. Redaktören är den som är ansvarig för publiceringen, den som ska få ihop sändningen med rätt balans och trovärdighet.
Jag var också ansvarig för de största content marketing-projekt i Sverige, innan content marketing var etablerat som begrepp. I början av 2000-talet var jag projektledare för Svenska Spels Spelkanal, en direktsänd kanal till 1500 spelombud runt om i landet med den senaste spelinformationen. Den samlade erfarenheten av att planera, producera och distribuera content tar jag med mig när mitt fokus nu ligger på content marketing, storytelling och filmproduktion.
Nu kör vi!
Content marketing är egentligen vad jag har gjort hela livet – det är bara ett annat syfte, motiv och vinkel nu. Hantverket är detsamma. Det är därför jag tror att jag kan tillföra något i det digitala bruset om content marketing. Förhoppningsvis kan jag också göra krångliga ämnen begripligt.
Framtiden får utvisa. Nu kör vi! Välkommen till Bramas artikelsamling!