84 procent vill ha innehåll från varumärken
7 av 10 reagerar negativt på för säljande reklam. I vissa åldersgrupper installerar 6 av 10 annonsblockare. Över 8 av 10 vill ha redaktionellt innehåll från varumärken.
Här är faktan du behöver för att övertyga chefen – eller dig själv – om att content marketing fungerar.
De flesta förstår i dag content marketing – marknadsföring med redaktionellt innehåll – som begrepp. Men det finns fortfarande väldigt många som inte förstår de djupare funktionerna; till exempel hur det skiljer sig från marknadsföring på sociala medier eller hur content marketing direkt kan hjälpa företaget att få leads, öka intäkterna och förbättra varumärkeskännedom och lojalitet.
Varför Content Marketing är nödvändigt?
I USA älskar man statistik. Där har man också kommit lite längre än i Sverige när det gäller content marketing. Jag hittade nyligen en artikel som var fullmatad med intressant siffror och fakta. Här är några av insikterna:
- Kunderna vill ha innehåll, inte annonser.
- Konsumenterna kan känna lukten av en säljspitch på flera kilometers håll. Visst, du kanske tror att din annonsering pratar med dina kunder, men 71 procent av mottagarna säger att de reagerar negativt på innehåll som är för säljande, avslöjar Economist Group’s rapport ”Missing the Mark”.
- Människor gillar inte att bli bombarderade med erbjudanden via e-post. Adobes 2017 Consumer Email Survey kom fram till att 40 procent av mottagarna vill att e-postutskick från företag ska vara mindre reklamiga och mer informativa. Hur ska man då vara mindre reklamig? Ja, det är ju precis det som är content marketing. Att man jobbar med redaktionellt innehåll istället. Som blogginlägg, interaktivt innehåll, infographics, utdrag från långläsning, filmer, bilder och mer.
- Yngre generationer är emot annonser. En studie från McCarthy Group 2015 visade att hela 84 procent av millennials (födda mellan 1982 och 2000) inte litar på traditionella annonser. När det gäller den generationen påverkas inte inköpsbesluten av annonser, annonser är med andra ord helt verkningslösa, utan det är istället snarare andra typer av innehåll som av andra typer av innehåll. En av fem ungdomar säger, till exempel, att de påverkas av Snapchat.
- Annonsblockering är norm. Alla generationer, men speciellt millennials (67%) installerar annonsblockerare. Från 2017 har 615 miljoner enheter installerat ad blocker-teknik. Läs mer här.
- Människor vill ha innehåll från varumärken. Enligt en varumärkesstudie gjord av Havas Group 2017 förväntar sig 84 procent av kunderna att varumärken skapar innehåll på olika sätt. För dig som företagare är detta extremt intressant.
Annonssäkerhet är ett stort problem
Så långt konsumenterna. Nu annonsörerna. Annonssäkerheten, alltså var annonserna publiceras, är något som ligger högt i prioritering hos de som annonserar. Något som talar för att man ska producera redaktionellt innehåll i stället.
- När du annonserar brett och stort vet du aldrig på vilken webbplats din annons kommer att visas eller vilket innehåll det kommer att vara bredvid. I en undersökning från 2017, gjord av Trusted Media Brands, sa 81 procent av alla marknadsförare att en varumärkessäker miljö för reklam är hög prioritet. 71 procent sa att det är svårt att uppnå.
- Varumärkessäkerhet och annonsbedrägeri inspirerar nya tillvägagångssätt. Forskning från videomarknadsföringsföretaget Teads avslöjar att CMO (chief marketing officer) för stora amerikanska varumärken har anpassat sin digitala marknadsföringsstrategi under det senaste året på grund av oro för varumärkessäkerhet, öppenhet och annonsbedrägeri. Dessutom har 30 procent av dem bojkottat eller minskar utgifterna i kanaler som inte kan garantera varumärkessäkerheten.
Annonsutgifter resulterar ofta i slöseri med pengar.
- Det finns ingen garanti för att folk kommer att se eller uppfatta dina annonser. 91 procent av de totala annonsutgifterna ses under mindre än en sekund. Som ett resultat av detta slösades 308 miljarder kronor i digitala annonsutgifter i USA under 2017. Läs mer här.
Varför och hur Content Marketing fungerar
Innehåll är en stor del av kundresan, vilket gör det möjligt för varumärken att upptäckas och skapa en permanent relation. Och gör du det rätt kan det bli en lönsam ROI.
Innehållet styr kundresan
- Kundresan börjar med innehåll. Noterbart är att 86 procent alla av som ska handla på nätet söker oberoende av varumärke, enligt en undersökning som gjorts av Group M. Fundera bara lite över vad det betyder för ditt varumärke om ditt innehåll skulle rankas högt på Google och svara bra på deras sökningar.
- Kunder läser innan de köper. Den genomsnittliga personen konsumerar 11,4 artiklar eller inlägg innan de gör slutgiltiga inköpsbeslutet, enligt Forrester. Det här är fundamentalt för den digitala kundresan. Om ditt företag kan ge den presumtiva kunden informationen den söker har ni vunnit väldigt mycket av kundens förtroende tidigt.
- Innehåll ökar trovärdigheten. Om du inte producerar innehåll missar du en stor möjlighet. 95% av alla B2B-köpare anser att innehåll är en avgörande faktor när du ska välja ett företag och dess erbjudanden, enligt DemandGen.
- Innehållet hjälper till att forma kundupplevelsen. 75 procent av konsumenterna förväntar sig en likvärdig upplevelse var än de möter ditt företag: på webbplatsen, i sociala medier, i mobilen, eller i verkligheten. Innehållet kan mata alla kanaler och skapa en enhetlig upplevelse.
- Användarna litar på innehåll. Fundera över dessa siffror: 85% av användarna ignorerar betalda annonser och fokuserar på organiska sökresultat. Innehåll som inte är direkt marknadsföring kan rankas bra på Google och bygga förtroende för varumärket. Därmed inte sagt att man ska glömma bort de 15% som faktiskt klickar på Google-annonser. Helheten är viktig – men det gäller att vara vaksam på vad man prioriterar och spenderar pengar på. Läs mer här.
Innehåll genererar försäljning och sänker kostnaderna
• Innehåll genererar leads. 75 procent av företagen avslöjar att content marketing ökar deras leads både när det gäller kvalitet och kvantitet. Läs mer här.
- Innehåll påverkar köpsbeslut. Undrar du vad som har en betydande påverkan på ett B2B-köpbeslut? Enligt en undersökning gjord av DemandGen sa 75% av köparna att innehållet på de potentiella leverantörernas sidor hade en ”signifikant betydelse” när de gjorde sina val. Dessutom uppgav 89 procent av de svarande att den vinnande leverantören ”tillhandahöll innehåll som gjorde det lättare att visa avkastning och/eller bygga en affär.”
- Startups är starkt beroende av content marketing. Bland nystartade varumärken sa 89 procent att de använder innehållsmarknadsföring och 66 procent hävdade att content marketing var viktigt för att skapa tillväxten i verksamheten, enligt en undersökning av WP Curve.
Innehåll bygger varumärkeskännedom och lojalitet
- Innehåll avgör hur människor upplever till ditt varumärke. Innehållet står för 71 procent av hur ett varumärke leder till ”förbättrat personligt välbefinnande”, vilket avgör hur ”meningsfullt” människor känner att varumärket är. Meningsfulla varumärken överträffade andra företag med 206 procent på börsen mellan 2006 och 2016. Och kunderna är villiga att betala mer för meningsfulla varumärken; enligt en varumärkesmarknadsföring gjord av Havas Group. ”Meaningfulness” i varumärkesmarknadsföring kan öka inkomsterna med upp till nio gånger.
- Innehållet kan driva trafik och konvertera – utan löpande avgifter. Tänk på din månatliga pay per click på Google. Låt oss ta ett exempel att din kostnad per klick är tio kronor för söktermen ”bästa kreditkortet på resan”. Varje månad spenderar du 15 000 kronor för att driva 200 personer till en sida på din webbplats och fyra personer fyller där i ett formulär.
Men säg att du beställde en artikel för 8 000 kronor med rubriken ”Det bästa kreditkortet på resan”. Den rankas snart som det första och bästa sökresultatet och driver 2 000 besökare till din webbplats och 40 personer av dessa konverterar. Medans din pay per click-utgift skulle vara nästan 200 000 kronor per år för att driva 2 400 klick och få 48 konverteringar, skulle artikeln du spenderade 8 000 kronor på locka 24 000 personer och 10 gånger konverteringarna – vilket gör det till en mycket mer kostnadseffektiv och hållbar investering. Det här är vad som kallas AdWords-ekvivalens.
Content marknadsföring växer
- USA är världens största marknad för content marketing och år 2016 översteg industrin 12 miljarder dollar (97 miljarder kronor). Dessutom förväntas marknadsintäkterna när det gäller content marketing ha en årlig tillväxt på 14,4 procent mellan 2017 och 2021 i USA. Marknadsföring av digitalt innehåll kommer där att ersätta hybrid-print och digital innehållsmarknadsföring kommer att vara den största plattformen 2021 och uppgå till runt 24 miljarder dollar (196 miljarder kronor), enligt PQ Medias årliga Global Content Marketing Forecast 2017.
En del av statistiken är något år gammal. Det gör ingenting. Siffrorna har inte blivit sämre från ett content marketing-perspektiv. Det är mer än tillräckligt för att få folk att tänka till. Att förstå. Content är viktigt i modern marknadsföring.