Skidparet bygger hus med Eksjöhus är en serie i tio delar där vi följer Viktor Thorn och Johanna Skottheim när det bygger hus i Östersund. Syftet med serien är att potentiella husbyggare ska kunna få en uppfattning om hur processen att bygga hus går till.
Det är Brama som har producerat serien.
Bramas samarbete med Eksjöhus inleddes hösten 2017. Genom gemensamma kontakter – tack Johan! – träffades vi några gånger för att prata om möjligheterna med content marketing, inbound marketing och filmproduktion.
Det resulterade i att vi våren 2018 gjorde en film om Eksjöhus husmodell Kaptensgården som utsågs till Årets Hus 2017 av Sveriges största husmagasin Allt om villor & Hus (ni kan se den filmen här).
En kort tid senare gjorde vi också en film, ett rakare nyhetsinslag, om invigningen av Eksjöhus nya modulfabrik i Eksjö (se filmen här). Den filmen spelade vi in och redigerade samma dag. Det kändes lite grann som den gamla goda tiden när man var nyhetsreporter på SVT och ofta satt med tajta deadlines mot sändning.
”Skidparet bygger hus. Vi vill följa det!”
I februari 2019 ringde Anders Olsson som är marknadsansvarig på Eksjöhus.
– Skidåkarparet Viktor Thorn och Johanna Skottheim ska bygga hus. Vi vill följa den processen, sa Anders.
De hade redan kommit igång med de första delarna av byggprocessen så det gick fort att komma fram till vad som skulle produceras och att göra en budget. Vi fick ett snabbt klartecken.
Och sen drog vi igång. Det var i början av mars.
Så gick produktionen till
Produktionsteamet har varit litet. Jag ville medvetet att hela serien skulle få en naturell och dokumentär känsla. Snarare än en glassiga reklamproduktioner.
Den främsta anledningen är att naturellt, tryggt och enkelt är betydligt närmare Eksjöhus varumärke och deras kunder än vad något glassigt och stort är. Dessutom kräver ett sån här produktion många små insatser. Några klipp här. Några klipp där. Det skulle varit helt omöjligt ekonomiskt att göra det med en stor produktionsstyrka.
”Naturellt, tryggt och enkelt är betydligt närmare Eksjöhus varumärke och deras kunder än vad något glassigt och stort är”
Mats Lind är en ny bekantskap från Undersåker i Jämtland. Han är en begåvad sak bakom kameran. Han är filmat de snyggaste och största scenerna.
Viveka Sjölund har, som vanligt, gjort mycket av grundredigeringen.
Jag har varit projektledare, producent och filmare när inte Mats filmat. Jag har också slutklippt och gradat filmerna.
That´s it.
Fler har vi inte varit.
Skidparet bygger hus är inte färdiginspelat än
Tanken är att varje avsnitt ska vara 4-5 minuter. Vi får dels följa dom i deras elitidrottskarriärer. Men också som vanliga unga människor som bygger sitt första hus.
Nu, nio månader senare, börjar serien rulla ut. Ett avsnitt i veckan i tio veckor.
Jag bjuder på en liten hemlighet: serien är inte färdiginspelad än. Huset är inte färdigbyggt. Viktor och Johanna har inte flyttat in än.
Just nu håller hantverkarna på att lägga klinkers och kakel. Köket monterades förra veckan.
Men strax innan jul ska det vara inflyttning.
Skidparet bygger hus är bra content marketing
Eksjöhus vill väldigt gärna att serien skulle lanseras nu. Då sammanfaller det med ett samarbete som Eksjöhus har av ett rätt populärt vintersportprogram som jag inte får säga vad det heter på en kanal som jag inte heller får säga vilken det är. (Det här påminner om att man inte ska prata om sin ex…)
Eksjöhus kommer annonsera och sprida materialet i sociala medier. De kommer också annonsera på några plattformar. Det ska bli väldigt spännande att få höra hur det har gått längre fram.
Samtidigt är projektet mycket större än så. Det här materialet kommer fungera i många år. Det kommer vara viktigt material i mitten av Eksjöhus säljtunneln för de som funderar på att bygga ett hus. Med rätt bearbetning av Eksjöhus vid publiceringar kommer avsnitten att ranka länge på Google. Serien Skidparet bygger hus är bra content marketing i all sin enkelhet.
Det är ett av de längre projekten jag jobbat med.
Det har varit kul.
Hoppas ni gillar den.
Här är första avsnittet. Enjoy!