The greatest 36 holes in golf – the making of a masterpiece.

Som filmmakare och golfnörd finns det vissa uppdrag som är smått surrealistiska. Att få uppdraget att göra en story om den 34:e rankade banan i världen av Golf Digest när de bygger 18 nya hål kommer alltid vara ett uppdrag som står ut.

Om inspelningen

Ett lokalt produktionsbolag i Aberdeen – Signal Film & TV – har haft uppdraget att dokumentera projektet sedan start. Vid ett flertal tillfällen har de varit på anläggningen och snyggt filmat vad som har hänt.

Men de hade inte fått till en riktigt bra story av materialet. Så i augusti hörde anläggningen av sig och frågade om vi kunde sätta ihop en story av de inspelade materialet.

Det har blivit tre resor på kort tid till Aberdeen; den första för att verkligen förstå vad det är kunden vill ha och få tillgång till det redan inspelade materialet på 4 TB, de två andra resorna för att kompletteringsfilma det som saknades för att kunna väva ihop en story på ett bra sätt.

Vi har varit ett litet team från Brama – i princip Mattias som regissör / producent och en redigerare. Vi har ljudmixat och gradat själva.

Utrustningen

Materialet är inspelat i flera olika format och kameror; Sony Fx6 och A7s3, Red Komandor, DJI Mavic 2 Pro och DJI Mavic 3. Dessutom några klipp med GoPro.

Redigering och ljudmix i Premiere Pro. Grading i Davinci Resolve.

Kund:  Trump International Scotland.

Var: Aberdeen, Skottland

Crew: Mattias Brännholm (producent/regissör), dessutom redigerare plus ett stort antal olika lokala filmare över tid.

En trailer om Europas mest unika golfprojekt; strax norr om Aberdeen, i de unika sanddynerna vid havet byggs just nu 18 nya golfhål. Tillsammans med de befintliga 18 hålen kommer det när banan öppnar sommaren 2025 bli The greatest 36 holes in golf.

Tags: brandfilm golf / The greatest 36 holes in golf / Trump International Scotland / visuell storytelling