Hur lång ska en film vara?

Hur lång ska en film vara? Med hjälp av en medvetenhetstunnel får du bättre förståelse för hur lång en film ska vara.

Hur lång ska en film för digital marknadsföring vara? 

Svaret är enkelt: Precis så lång som den behöver vara. Med andra ord: det är svårt att ge ett enkelt svar på. 

Jag ska ändå försöka.

En film som publiceras i digitala kanaler ska inte vara längre än 30 sekunder. Helst ännu kortare. Allra bäst är det om den är under 15 sekunder. Hur många gånger har man inte hört det?

Well. Det är sant.

Samtidigt: en film i digitala medier är inte styrda av tablåer och kan vara precis hur lång som helst.

Det är – också – sant.

Så vad är sanning? Hur ska man förhålla sig?

Svaret är: Allting handlar om storyn, kontexten, syftet och målgruppen.

Informationsfilm vs reklamfilm

Ska du producera en film är det första du måste bestämma: är det en informationsfilm eller en reklamfilm/marknadsföringsfilm?

Skillnaden är viktig: en informationsfilm ska nå alla. En marknadsföringsfilm ska nå en specifik målgrupp.

En informationsfilm kan vara från Folkhälsoinstitutet hur du ska tvätt händerna i Corona-tider. Eller från kommunen att snöröjningen drar i gång 02.00 i natt. Det går så klart att argumentera att det finns målgrupper här också – det gör det – men budskapen är generella och berör många.

En marknadsföringsfilm har ett tydligt kommersiellt syfte. Finns det ett tydligt kommersiellt syfte finns det också en tydligt definierad kund. Den kan vara stor, men ändå tydlig. (Det klassiska exemplet från marknadsföringsklasserna är tamponger: målgruppen är halva jordens befolkning i ålder 14-50 år).

FOMO dikterar digital marknadsföringen

FOMO betyder Fear Of Missing Out. 

Denna akronym är den stora utmaningen i digital marknadsföring. Det är svårt att få någons uppmärksamhet för det finns något annat som kanske lockar mer en lätt scrollning bort.

Ett Facebook inlägg med bild får dubbelt så stor interaktion som ett inlägg utan. Men ett inlägg med rörlig film för fem gånger mer interaktion än inlägg med bara en bild. Samtidigt är det bara 15% av de som tittar på en film på Facebook som slår på ljudet. Dessutom visar statistik att tittandet sjunker avsevärt efter 15 sekunder.

Så det går med fakta argumentera att ett inlägg på Facebook ska vara max en 15 sekunder textad film för att få mest tittning.

Konfirmeringsbias och målgrupp

Men det finns en konfirmeringsbias-problem i detta som du som marknadsförare bör ha i åtanke. Om du medvetet skapar inlägg som ska leverera allt de viktiga under de första 15 sekunderna för det är då folk tittar så finns det inte stor anledning att titta vidare efter det. Din film blir en självuppfyllande profetia att det är så det ska vara.

Ett annat problem är målgruppen. I princip alla är på Facebook idag. Men alla bryr sig inte om din film, hur än bra den är. Det är möjligt att många tittar lite grann, men om filmen inte berör dem slutar de snabbt att titta vilket drar ner statistiken påtagligt.

Nyckelordet här är målgruppen.

Medvetenhetstunneln och filmproduktion

Jag använder mig nästan alltid av medvetenhetstunneln när jag ska diskutera en film med en kund. Det år ett utmärkt verktyg att få kunden att tänka på målgruppen utan att prata om målgruppen. (Jag har skrivit mer om medvetenhetstunneln här).

Medvetenhetstunneln
Medvetenhetstunneln

Det är också när man tittar på den som man inser att en film kan vara precis hur lång som helst – om det är rätt tittare.

Längst ut i medvetenhetstunneln vet inte dina kunder att de har ett problem som din produkt eller tjänst kan lösa. Det säger sig själv att dom då också är måttligt intresserad av innehåll kopplat till ett problem dom inte vet att dom har. Klart att tittning blir synnerligen kort i den kontexten.

Men – och det är ett viktigt men – om du är längst in i medvetenhetstunneln, i lösnings eller produktfasen, är du extremt mottaglig för information. Och den informationen kan vara hur lång som helst – så länge den är relevant för den potentiella kunden.

Film på 45 minuter i digital marknadsföring

Jag har gjort flera dokumentärer om företag, grundare och nyckelpersoner som har fyllt en tydlig roll i slutet av en säljtunneln. En av dom var nästa 45 minuter och fortfarande, flera år senare, används filmen i deras säljkommunikation (Läs mer om det här). 

I produktfasen, när man väljer mellan olika leverantör, kan en bra story i en dokumentär vara direkt avgörande för vilken produkt man väljer. 

En leverantör har du ingen relation med. 

En annan leverantör har du lärt känna i en dokumentär. 

Vem känner du ett närmare samband med när det är dags för beslut?

Naturligtvis slänger du inte upp en 45 minutersfilm på Facebook. Du vill ha den på din sajt (och även på Youtube) så att du kan hålla koll på vem som har tittat på filmen och hur länge. Men, när det gäller hur långt en film ska vara på Facebook, det är inga problem att ta en scen på någon minut från dokumentären och dela den på Facebook som en trailer. 

Syftet är uppenbart:

Nå de som är långt in i medvetenhetstunneln.

Då gäller inga 15 sekunder. Då är det storyn det handlar om.

Det är också budskapet jag försöker förmedla:

Ju längre in i medvetenstunneln en kund är, desto längre kan filmen vara. Det viktiga är att storyn är bra.

Det är för övrigt alltid det viktigaste.

Storyn.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *