Bra varumärkesbyggande film…

 

Bra

varumärkes

byggande

film…

 

Varumärkesbyggande film – definition

En varumärkesbyggande film – också kallad brand film – är en film med huvudsyfte att stärka varumärket.

Det går att argumentera att alla filmer som produceras stärker varumärket. Det är sant. Men en varumärkesbyggande film har som primärt mål att stärka varumärket. 

 

 

Varumärkesbyggande film – syfte

Syftet med en varumärkesbyggande film är att öka kännedom om varumärket. Och dess värderingar och historia.

Likheterna med en företagsfilm är stora. En företagsfilm är en film som bygger varumärket för hela företaget. Men en varumärkesbyggande film kan också ha som syfte att bygga kännedom om enskilda produkter eller tjänster.

 

Hur ska en film som bygger varumärket användas?

 

Störst nytta för lösnings och produktmedvetna

En film med syfte att stärka varumärket har ett brett spektrum i säljtunneln. Det är alltid bra att öka kännedomen om varumärket.

En varumärkesbyggande film gör absolut största nytta när den potentiella kunden är tydligt problemmedveten och funderar på lösningen och/eller produkten som kan lösa problemet.

 

”Brama är Sverigeledande på storytelling”. 

Krister Blomgren, VD, engcon

Varumärkesbyggande film av Brama

REFERENS

Galvin Green och Ryder Cup

Bakgrund

Galvin Green är Växjöföretaget som tillverkar regnkläder för golfindustrin. Galvin Green har mycket hög status och anses av många att vara världsledande.

När den stora golfmatchen Ryder Cup mellan USA och Europa skulle avgöras 2016 ville den europeiska Ryder Cup-kapten att laget skulle spela i Galvin Green-kläder. Det blev startskottet på ett stort samarbete för Galvin Green. Bland annat skulle ett antal filmer för att stärka och öka kunskapen om varumärket filmer produceras.

Syfte

Syftet med filmerna var att sprida kännedom om företaget och deras värdering. Även om varumärket är känt bland medvetna golfare vill man ha kontext och lite fördjupande kunskap runt varumärket.

Bramas uppdrag

Brama producerade tre filmer som förklarar varumärket Galvin Green bättre. Det finns inget sälj i filmerna, utan de handlar enbart om att stärka varumärket med såväl information som med en skön form.

Filmerna producerades på deras kontor i Växjö och på fabriken i Shanghai, Kina.

Du kan läsa mer om uppdraget i det här inlägget.

 

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”På uppföljningsmötet efter vårt första Ryder Cup sa arrangörerna ”Galvin Green gjorde den bästa aktivering av ett nytt sponsorskap någonsin”.

Nicholai Stein

Global Brand Manager, Galvin Green

 

Brama Filmproduktion

 

 

 

Brama Filmproduktion

 

 

Storybrand Certified Guide Sverige Mattias Brännholm

 

Sveriges första Storybrand Certified Guide. Expert på storystruktur och kommunikation som driver affärer. +20 års erfarenhet av att producera rörlig media.

 

TRE ENKLA STEG TILL FILMEN OM ERT VARUMÄRKE

 

 

01

Ring och boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom er behov och möjligheter. Och hur vi kan hjälpa er tar fram er unika story och göra en bra film om ert företag.  

02

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen. Om ni redan har filmare ni jobbar med kan vi hjälpa er som er producent och beställare – och säkerställa er unika story.

03

Ni har en film med lång livslängd som berättar er unika företagshistoria och hjälper er driva affärer.

TRE STEG TILL ER VARUMÄRKESFILM

 

01.  

Ring och boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom er behov och möjligheter. Och hur vi kan hjälpa er tar fram er unika story och göra en bra film om ert företag.  

02.  

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen. Om ni redan har filmare ni jobbar med kan vi hjälpa er som er producent och beställare – och säkerställa er unika story.

03. 

Ni har en film med lång livslängd som berättar er unika företagshistoria och hjälper er driva affärer.

 

KUNDER

 

SVT, Sveriges Television, (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Eksjöhus (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Svenska Golfförbundet (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Black Mountain (logga) är en samarbetspartner till Brama.
BMW (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Anders Olsson Eksjöhus

””Fördelen med Brama är att det finns så många olika kompetenser på samma ställe. Det är allt från budskapformulering, digital strategi, SEO, innehållsproduktion och filmproduktion. På ett ställe får jag svar som jag annars behöver kontakta flera olika byråer för”. Brama har producerat i princip samtliga våra filmer sedan 2017.”

Anders Olsson

Marknadsansvarig, Eksjöhus

Harald Elisson, general manager Black Mountain. Foto av Mattias Brännholm på Brama

”Mönstret är tydligt. När vi publicerat innehåll har trafiken i sociala medier och på hemsidan ökat med upp till 30%. Något som också har resulterat i en tydlig ökning av antalet leads. Det är Brama som skött vår inbound marketing och redaktionella drift av hemsidan. Det finns en anledning att vi jobbat med dom sedan 2012. Brama vet vad dom håller på med.”

Harald Elisson

General manager, Black Mountain Golf Club

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har den spetskompetens inom redaktionell kommunikation som vi behöver. Dessutom är dom inte en automatisk ja-sägare. Dom vet vad dom kan, säger vad dom tycker är bäst för oss, även om det inte alltid är vad vi vill höra. Det skapar förtroende. Att dom sedan är extremt bra på visuell storytelling gör inte situationen sämre.”

Nicolai Stein

Brand manager & Marknadschef, Galvin Green

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har producerat flera filmer åt oss. Det märks så tydligt vilken erfarenhet och kompetens dom har när det gäller visuell storytelling. Vi har fått otroligt genomslag i sociala medier med filmerna. Vår omsättning har ökat 25% på två år. Jag ser ingen annan anledning än att det beror på vår satsning på digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Ägare och VD, Brygghuset Krog, Fiskebäcksil

 

Story är det mest kraftfulla verktyget som finns för att nå den mänskliga hjärnan. Film är det bästa sättet att berätta en story.

MISSA INTE MÖJLIGHETEN MED VARUMÄRKESBYGGANDE FILMER.

KONTAKTA BRAMA NU!

 

Varumärkesbyggande filmer har ett brett användningsområde. Tveka inte att höra av dig om du har några frågor på storytelling och film.

Det går utmärkt att ringa på 08-627 06 00.

Men det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Det går raka vägen till min mobil. Och jag är inte bättre än någon annan. Jag kollar mobilen regelbundet. Jag återkommer så snart jag kan.

Hörs snart!