VARUMÄRKEBYGGANDE FILM

Varumärkesbyggande film – definition

En varumärkesbyggande film – också kallad brand film – är en film med huvudsyfte att stärka varumärket.

Det går att argumentera att alla filmer som produceras stärker varumärket. Det är sant. Men en varumärkesbyggande film har som primärt mål att stärka varumärket. 

 

Varumärkesbyggande film – syfte

Syftet med en varumärkesbyggande film är att öka kännedom om varumärket. Och dess värderingar och historia.

Likheterna med en företagsfilm är stora. En företagsfilm är en film som bygger varumärket för hela företaget. Men en varumärkesbyggande film kan också ha som syfte att bygga kännedom om enskilda produkter eller tjänster.

 

Hur ska en film som bygger varumärket användas?

 

Störst nytta för lösnings och produktmedvetna

En film med syfte att stärka varumärket har ett brett spektrum i säljtunneln. Det är alltid bra att öka kännedomen om varumärket.

En varumärkesbyggande film gör absolut största nytta när den potentiella kunden är tydligt problemmedveten och funderar på lösningen och/eller produkten som kan lösa problemet.

 

Varumärkesbyggande film  – exempel

REFERENS

Galvin Green och Ryder Cup

Bakgrund

Galvin Green är Växjöföretaget som tillverkar regnkläder för golfindustrin. Galvin Green har mycket hög status och anses av många att vara världsledande.

När den stora golfmatchen Ryder Cup mellan USA och Europa skulle avgöras 2016 ville den europeiska Ryder Cup-kapten att laget skulle spela i Galvin Green-kläder. Det blev startskottet på ett stort samarbete för Galvin Green. Bland annat skulle ett antal filmer för att stärka och öka kunskapen om varumärket filmer produceras.

Syfte

Syftet med filmerna var att sprida kännedom om företaget och deras värdering. Även om varumärket är känt bland medvetna golfare vill man ha kontext och litet fördjupande kunskap runt varumärket.

Bramas uppdrag

Brama producerade tre filmer som förklarar varumärket Galvin Green bättre. Det finns inget sälj i filmerna, utan de handlar enbart om att stärka varumärket med såväl information som med en skön form.

Filmerna producerades på deras kontor i Växjö och på fabriken i Shanghai, Kina.

Du kan läsa mer om uppdraget i det här inlägget.

 

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”På uppföljningsmötet efter vårt första Ryder Cup sa arrangörerna ”Galvin Green gjorde den bästa aktivering av ett nytt sponsorskap någonsin”.

Nicholai Stein

Global Brand Manager, Galvin Green

Att bygga varumärke med fler film – fler exempel

RING SÅ PRATAR VI FILMEr SOM BYGGER VARUMÄRKET!

 

Vill du också sprida kännedom om ditt varumärke till rätt personer utan att vara påträngande?

Hör av dig så pratar vi varumärkesbyggande filmer.

Enklaste är om du fyller i formuläret.

Du går så klart också bra att ringa på 08-6270600.