Bra branded content…

 

Branded content – definition

Film – och annat innehåll – som finansieras av företag men handlar om något som intresserar deras potentiella kunder och på något sätt berör deras problem. Filmen handlar inte om företaget eller dess erbjudande. 

 

 

Branded content – syfte

Syftet med branded content är att indirekt skapa köplust. Genom att med engagerande och bra film göra tittarna medvetna om en situation börjar kundens köpresa. Om företaget har en hög marknadsandel är denna typ av innehåll extra effektivt.

 

Brama Filmproduktion

 

 

 

Brama Filmproduktion

 

 

Storybrand Certified Guide Sverige Mattias Brännholm

 

Sveriges första Storybrand Certified Guide. Expert på storystruktur och kommunikation som driver affärer. +20 års erfarenhet av att producera rörlig media.

 

”Brama är Sverigeledande på storytelling”. 

Krister Blomgren, VD, engcon

Branded content av Brama

REFERENS

Film om Hummerfiske

Bakgrund

Brygghuset krog är belägen i hamnen i Fiskebäckskil. Fisk och skaldjur är en stor del av deras meny, Förutom att vara en restaurang arrangerar företaget som driver restaurangen också företagsevenemang som bland annat innehåller hummerfiske för grupp och whiskyprovningar.

Syfte

Syftet med filmen om hummerfisket är att skapa en längtan efter hummer och att få en djupare förståelse för hur det går till och vilka reglera som gäller och hur det går till när man fiskar hummer.

Affärscase

Filmen skapar köplust av något Brygghuset krog säljer. Nämligen fantastiska middagar gjorda på nyfångad hummer.

Brygghuset krog använder filmen i sina egna kanaler. Även om filmen i sig inte är säljande eller ens handlar om företagets verksamhet så måste det finnas en möjlighet för tittaren att få mer information efter att de sett filmen. De som klickar sig vidare efter att ha sett färdigt filmen kommer till deras sajt. Där informera bolaget inte bara om erbjudanden om hummermiddagar och företagsevenemang med hummerfiske (vilket är en direkt koppling till filmen). På sajten informerar Brygghuset också om whiskyprovningar, artister som ska uppträda på krogen och andra aktiviteter. 

Men grundsyftet med filmen är att skapa innehåll som skapar ett mervärde för de som gillar hummer.

Du kan läsa mer om andra exempel på branded content här

Du kan läsa mer om uppdraget att producera filmen om hummerfisket i det här inlägget.

Avslutningsvis, filmen är ett lysande exempel på brand storybranding. Alltså att bygga varumärke med storytelling. Du kan läsa mer om det här.

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Vi märker tydligt vilket genomslag vi skapar med filmen. Även om den inte är säljande har jag märkt en ökad trafik och ökad omsättning. Jag ser ingen annan orsak än vår satsning på film och digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Brygghuset Krog, Fiskebäckskil

KUNDER

 

SVT, Sveriges Television, (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Eksjöhus (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Svenska Golfförbundet (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Black Mountain (logga) är en samarbetspartner till Brama.
BMW (logga) är en samarbetspartner till Brama.
Anders Olsson Eksjöhus

””Fördelen med Brama är att det finns så många olika kompetenser på samma ställe. Det är allt från budskapformulering, digital strategi, SEO, innehållsproduktion och filmproduktion. På ett ställe får jag svar som jag annars behöver kontakta flera olika byråer för”. Brama har producerat i princip samtliga våra filmer sedan 2017.”

Anders Olsson

Marknadsansvarig, Eksjöhus

Harald Elisson, general manager Black Mountain. Foto av Mattias Brännholm på Brama

”Mönstret är tydligt. När vi publicerat innehåll har trafiken i sociala medier och på hemsidan ökat med upp till 30%. Något som också har resulterat i en tydlig ökning av antalet leads. Det är Brama som skött vår inbound marketing och redaktionella drift av hemsidan. Det finns en anledning att vi jobbat med dom sedan 2012. Brama vet vad dom håller på med.”

Harald Elisson

General manager, Black Mountain Golf Club

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har den spetskompetens inom redaktionell kommunikation som vi behöver. Dessutom är dom inte en automatisk ja-sägare. Dom vet vad dom kan, säger vad dom tycker är bäst för oss, även om det inte alltid är vad vi vill höra. Det skapar förtroende. Att dom sedan är extremt bra på visuell storytelling gör inte situationen sämre.”

Nicolai Stein

Brand manager & Marknadschef, Galvin Green

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har producerat flera filmer åt oss. Det märks så tydligt vilken erfarenhet och kompetens dom har när det gäller visuell storytelling. Vi har fått otroligt genomslag i sociala medier med filmerna. Vår omsättning har ökat 25% på två år. Jag ser ingen annan anledning än att det beror på vår satsning på digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Ägare och VD, Brygghuset Krog, Fiskebäcksil

TRE ENKLA STEG TILL FILMEN OM ERT FÖRETAG

 

 

01

Ring och boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom er behov och möjligheter. Och hur vi kan hjälpa er tar fram er unika story och göra en bra film om ert företag.  

02

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen. Om ni redan har filmare ni jobbar med kan vi hjälpa er som er producent och beställare – och säkerställa er unika story.

03

Ni har en film med lång livslängd som berättar er unika företagshistoria och hjälper er driva affärer.

3 STEG TILL ER FÖRETAGSFILM

 

01.  

Ring och boka ett kostnadsfritt digitalt möte. Vi går igenom er behov och möjligheter. Och hur vi kan hjälpa er tar fram er unika story och göra en bra film om ert företag.  

02.  

Vi tar ett helhetsansvar för hela produktionen av filmen. Om ni redan har filmare ni jobbar med kan vi hjälpa er som er producent och beställare – och säkerställa er unika story.

03. 

Ni har en film med lång livslängd som berättar er unika företagshistoria och hjälper er driva affärer.

 

Story är det mest kraftfulla verktyget som finns för att nå den mänskliga hjärnan. Film är det bästa sättet att berätta en story.

MISSA INTE MÖJLIGHETEN MED BRANDED CONTENT.

KONTAKTA BRAMA NU!

 

Det går utmärkt att ringa på 08-627 06 00.

Men det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Det går raka vägen till min mobil. Och jag är inte bättre än någon annan. Jag kollar mobilen regelbundet. Jag återkommer så snart jag kan.

Hörs snart!