BRANDED CONTENT

Branded content – definition

Film – och annat innehåll – som finansieras av företag men handlar om något som intresserar deras potentiella kunder och på något sätt berör deras problem. Filmen handlar inte om företaget eller dess erbjudande. 

 

Branded content – syfte

Syftet med branded content är att indirekt skapa köplust. Genom att med bra och engagerande film göra tittarna medvetna om en situation börjar kundens köpresa. Om företaget har en hög marknadsandel är denna typ av innehåll extra effektivt.

Hur ska branded content användas?

 

Bra innehåll längst ut i säljtunneln

Film – och annat innehåll – som används längst ut i säljtunneln. När kunden knappt är medveten om att de inte har ett problem och behöva att köpa din produkt eller tjänst.

Branded content  – exempel

REFERENS

Film om Hummerfiske

Bakgrund

Brygghuset krog är belägen i hamnen i Fiskebäckskil. Fisk och skaldjur är en stor del av deras meny, Förutom att vara en restaurang arrangerar företaget som driver restaurangen också företagsevenemang som bland annat innehåller hummerfiske för grupp och whiskyprovningar.

Syfte

Syftet med filmen om hummerfisket är att skapa en längtan efter hummer och att få en djupare förståelse för hur det går till och vilka reglera som gäller och hur det går till när man fiskar hummer.

Affärscase

Filmen skapar köplust av något Brygghuset krog säljer. Nämligen fantastiska middagar gjorda på nyfångad hummer.

Brygghuset krog använder filmen i sina egna kanaler. Även om filmen i sig inte är säljande eller ens handlar om företagets verksamhet så måste det finnas en möjlighet för tittaren att få mer information efter att de sett filmen. De som klickar sig vidare efter att ha sett färdigt filmen kommer till deras sajt. Där informera bolaget inte bara om erbjudanden om hummermiddagar och företagsevenemang med hummerfiske (vilket är en direkt koppling till filmen). På sajten informerar Brygghuset också om whiskyprovningar, artister som ska uppträda på krogen och andra aktiviteter. 

Men grundsyftet med filmen är att skapa innehåll som skapar ett mervärde för de som gillar hummer.

Du kan läsa mer om andra exempel på branded content här

Du kan läsa mer om uppdraget att producera filmen om hummerfisket i det här inlägget.

Avslutningsvis, filmen är ett lysande exempel på storybranding. Alltså att bygga varumärke med storytelling. Du kan läsa mer om det här.

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Vi märker tydligt vilket genomslag vi skapar med filmen. Även om den inte är säljande har jag märkt en ökad trafik och ökad omsättning. Jag ser ingen annan orsak än vår satsning på film och digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Brygghuset Krog, Fiskebäckskil

Fler exempel på filmer i början av säljtunneln

RING SÅ PRATAR VI BRANDED CONTENT!

 

Vill du också ha bra material som dina potentiella kunder uppskattar och långsiktigt bygger ditt varumärke?

Hör i så fall av dig!

Enklaste är om du fyller i formuläret.

Du går så klart också bra att ringa på 08-6270600.