Ett grundmanus för ditt företag

En brand story är ditt företags grundmanus. Precis som en brand book talar om hur bolaget ska synas grafiskt talar en brand story om hur företaget bör kommunicera på nå ut på bästa sätt.

 

 

Brand story – sammanfattning

  • är ett verktyg – ett grundmanus – för all din företagskommunikation.
  • förklarar relationen mellan ditt varumärke, dina kunder och deras problem.
  • bygger på företags affärsidé, värderingar, processer – och den dramaturgiska  strukturen i storytelling.
  • kan användas för sälj, marknadsföring, bygga varumärke och rekrytering.
  • är en hörnsten i modern företagskommunikation.

 

 

Även om din produkt är bäst förlorar den mot konkurrenterna om de är tydligare i sin kommunikation.

Forskningen är tydlig. Den som har det enklaste och tydligaste budskapet för kunden vinner. En bra brand story får ditt budskap att nå ut. Det går fram och hem hos dina kunder.

 

 

 

Brand storyn röda tråden i företagets budskap

 

Rätt utfört får företaget och varumärket en gemensam röst med brand storyn. Precis som en brand book skapar en gemensam grafisk profil och typsnitt går en brand story att känna igen som en röd tråd i all din kommunikation.

Hemsidan säger samma sak som en powerpoint-presentation som 30 sekunders-pitchen som säljarna i sina samtal. Inte ordagrant. Men i strukturen.

En tydlig slogan – en one-liner – är en del av brand storyn. 

 

 

 

 

Kunden hjälten i brand storyn

En bra brand story förklarar varför företaget finns och vilken nytta det gör för sina kunder. Och – och det är här det viktiga – den säger det på ett sätt att mottagaren lyssnar.

En bra brand story gör kunden till hjälten i historien.

Vanligtvis är en brand story kortare än en halv A4-sida. Det gör det lätt för organsationen att samlas bakom brand storyn.

 

 

 

Brand storyn är det första grundläggande steget i att skapa ett enkelt och tydligt budskap och bygga ett starkt varumärke med stories. 

 

 

Använd kraften i din story. Kontakta Brama här.

 

Mattias Brännholm

Affärsutvecklare / Storykonsult / Filmmakare 

 

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

Mattias är också producent / regissörs för Bramas samtliga filmproduktioner.

 

 

Mattias Brännholm

Affärsutvecklare / Storykonsult / Filmmakare 

 

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation. Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

Mattias är också producent / regissörs för Bramas samtliga filmproduktioner.

 

Mattias Brännholm

Affärsutvecklare / Storykonsult / Filmmakare 

 

Mattias Brännholm jobbar som konsult i gränslandet mellan affärsutveckling, sälj, marknadsföring och kommunikation.

Mattias är den ende i Sverige som är certifierad i att formulera budskap, bygga varumärken och driva försäljning med storytelling.

Mattias är också producent / regissörs för Bramas samtliga filmproduktioner.

Workshop för att utveckla brand story med Mattias Brännholm på Brama Storytelling.

Utveckla brand story – workshop

 

För: styrelse och ledningsgrupper. 

Tid: två heldag med cirka en veckas mellanrum – eller den tid som behövs.

 

 

MÅL

Att deltagarna i workshopen ska lära sig dramaturgin i storytelling och att gruppen tillsammans tar fram företagets brand story.

 

INNEHÅLL

Alla känner igen en bra story. I det – stories vi alla känner igen – börjar vi. Vi analyserar hur bra stories är uppbyggda. Ur det får vi fram en formel, en storystruktur.

Vi adderar era affärsmål, era processer och värderingar och tillsammans med det vi har identiferat i storystrukturen jobbar vi sedan fram er unika brand story.

En fundamental princip i workshopen är att det är deltagarna som ska utveckla brand storyn. Att någon konsult kommer in och säger hur det ska vara är bortglömt innan ni har kommit hem för dagen. Jag är guiden i processen. Men det är deltagarna som ska äga brand storyn.

 

PRAKTISKT

Vi håller till hos dig under den tid som behövs.  Rummet behöver en stor white-board. 

 

LEVERANS

Leveransen av workshopen blir:

1) En brand story och en one-liner.

2) Ett förslag på en handlingsplan hur brand storyn ska integreras i er befintliga kommunikation.

 

 

Vanliga frågor

Både ja och nej. Teoretiskt skulle det gå att göra arbetet på en dag. Men för bästa resultat är det bäst att göra det vid två tillfällen. Deltagarna, som ska äga brand storyn, brukar behöva tid att smälta intrycken första dagen och sedan få fundera lite på egen hand innan vi knyter ihop säcken.

 

En brand story i sig förändrar inte världen. Brand storyn är grunden för att göra förändringen och utvecklas. Till att börja med måste den spridas i hela organisationen och sedan måste implementeras i verksamheten. En plan framåt för organisationen är en viktig del för att slutupplevelsen ska bli bra.

Priset varierar lite grann beroende på antalet deltagare och exakt uppdrag. Kontakta mig nedan så återkommer jag skyndsamt med prisuppgifter när jag vet mer specifikt vad det är ni behöver.

Tre enkla steg som kan ändra ditt företags kommunikation för alltid

 

01

Boka ett första kostnadsfritt digitalt möte. Där går vi igenom era behov.

02

Jag hjälper er skapa en unika brand story, oneliner och handlingsplan för att implementera er brand story. 

03

Ni har en plan för att kommunicera och nå ut med ert budskap på ett nytt och bättre sätt.

 

 

Hör av dig om du vill utveckla er brand story.

Antingen i formuläret nedan eller på telefon 08-6270600.

 

 

Bra kommunikation börjar med ett tydligt budskap. Det får du med en brand story.

Don Miller, grundare av Storybrand

 

Gratis guide om kraften i storytelling

 

Ebook om kraften i storytelling av Mattias Brännholm på Brama.

Den här e-booken förklarar grunderna i kraften med storytelling. Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.