MARKETING AUTOMATION

Marketing automation är en automatiserad marknadsförings- och försäljningsprocess. Processen är uppbyggd runt ett CRM-system och att man automatiskt skickar innehåll – ofta i form av nyhetsbrev – till de presumtiva kunderna. Hur de interagerar med innehållet analyseras och ligger till grund för vilka beslut företaget tar i den vidare säljprocessen.

KONVERTERA

Skapa relevant innehåll för den presumtiva kunden. Låt dom välja själva att ta del av innehållet.

BEARBETA

Skicka den presumtiva kunden mer relevant innehåll i automatisk flöden med lagom frekvens.

ANALYSERA

Analysera hur kunden interagerar med innehållet. Ta personlig kontakt – vid rätt tillfälle.

 

FÖRDELARNA MED MARKETING AUTOMATION

Det tar lite tid att komma igång med marketing automation. Men när man väl satt upp det är det en hjälpande, icke-aggressiv marknadsföring och försäljningsprocess som dina presumtiva kunder själv väljer att vara med i. Processen är automatiserad och verksam dygnet runt.  

 

MJUKVARAN

Hjärtat i hela marknadsföringsprocessen är marketing automation-mjukvaran. Det finns flera att välja på: Marketo, Infusionsoft, Pardot och Hubspot brukar ofta nämnas som de bästa alternativen.

Mjukvaran kopplas ihop med hemsidan via trackingkoder eller plug-in.  

KONVERTERING

Fler än fyra av fem vill ha kommunikation från varumärken. Men de vill välja vem man får information av. Genom att sätta kunden intresse i fokus och skapa innehåll som intresserar den presumtiva kunden är kommunikationen vare sig säljande eller påträngande. Utan hjälpande. Sån information tar man tacksamt emot. 

BEARBETA

Förtroende att få skicka regelbunden information är också möjligheten att långsamt och systematisk positionera företaget som det första alternativet när kunden är köpredo.

Bearbetning sker i princip uteslutande via nyhetsbrev. Processen är automatisk. I marketing automation-mjukvaran går det att analysera hur kunden tar emot nyhetsbreven. Och hur intresserade de är. Beroende på intresset (interaktion) går det skapa olika automatiska flöden för mer information.

UTVÄRDERA

Det går på individnivå att poängsätta hur många nyhetsbrev som har öppnats, hur mycket som har läst och hur de har interagerat med innehållet. Alla sidor på sajten kan också poängsättas. Ett besök på ”Om-oss” sidan värderas kanske inte lika högt som ett besök på en produktsida. Hur individen interagerar med innehållet och hur den rör sig på hemsidan går alltså att se. Det skapar möjlighet till en unik score för varje besökare.

Säljarens uppgift är att baserat på ovan information bedöma när kunden är redo att göra affär. Då – och först då – behöver en försynt kontakt tas. Rätt utfört upplevs inte ens det samtalet som säljande – utan istället hjälpande.

Det är content marketing in action. Det är digital försäljning 2019.

GRATIS GUIDE OM CONTENT MARKETING

”Alla företag är unika. Men om jag ska ge ett generellt råd blir det: Börja med marketing automation.

Den enkla förklaringen: de som redan nu hittar till din webbplats förtjänar omgående din uppmärksamhet och kärlek. De är dina lägst hängande frukter. Om du börjar med att fokusera på konverteringen av de befintliga besökarna du redan har optimerar du dina chanser för snabbt resultat. När du sedan drar i gång innehålls-fabrik för att locka flera besökare har du redan konverteringsprocessen på plats”.

Mattias Brännholm, Brama Content & Marketing

KONTAKTA OSS FÖR HJÄLP MED MARKETING AUTOMATION

SÅ SÄGER VÅRA KUNDER

Harald Elisson, general manager Black Mountain. Foto av Mattias Brännholm på Brama

”Mönstret är tydligt. När vi publicerat innehåll har trafiken i sociala medier och på hemsidan ökat med upp till 30%. Det har också resulterat i en tydlig ökning av  fler leads. Det är Brama som skött vår inbound marketing och redaktionella drift av hemsidan. Det finns en anledning att vi jobbat med dom sedan 2012. Brama vet vad dom håller på med.”

Harald Elisson

General manager, Black Mountain Golf Club

Anders Olsson Eksjöhus

”Brama har varit väldigt flexibla i sitt arbetssätt för att kunna följa ett elitidrottande par under sina resor, träningar och husbyggande. Brama har stått för stora delar av manus & produktion och det har varit ett väldigt smidigt projekt att vara delaktig i.”

Anders Olsson

Marknadsansvarig, Eksjöhus

Nicolai Stein, Global Brand Manager på företaget Galvin Green är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har den spetskompetens inom redaktionell kommunikation som vi behöver. Dessutom är dom inte en automatisk ja-sägare. Dom vet vad dom kan, säger vad dom tycker är bäst för oss, även om det inte alltid är vad vi vill höra. Det skapar förtroende. Att dom sedan är extremt bra på visuell storytelling gör inte situationen sämre.”

Nicolai Stein

Brand manager & Marknadschef, Galvin Green

Reine Patriksson, ägare på restaurang Brygghuset och Slipens Hotell & Pensionat är en samarbetspartner till Brama Content.

”Brama har producerat flera filmer åt oss. Det märks så tydligt vilken erfarenhet och kompetens dom har när det gäller visuell storytelling. Vi har fått otroligt genomslag i sociala medier med filmerna. Vår omsättning har ökat 25% på två år. Jag ser ingen annan anledning än att det beror på vår satsning på digital marknadsföring”.

Reine Patriksson

Ägare och VD, Brygghuset Krog, Fiskebäcksil

KONTAKTA BRAMA

Vill ni ha hjälp att komma igång med content marketing och marketing automation?

Tveka inte att höra av er!

Det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Det går så utmärkt att ringa oss på 08-627 06 00.

Hörs snart!


 

Artiklar & Insikter

Om Filmproduktion. Content Marketing. Och hur allt hänger ihop.