Image module

Vad är marketing automation?

Marketing automation är en automatiserad marknadsförings- och försäljningsprocess och en viktig del av Inbound marketing. Processen är uppbyggd runt ett CRM-system och att du producerat redaktionellt innehåll som är så relevant för dina besökare att det tillför ett påtagligt mervärde för dem.

För dessa besökare skapar du ett automatiskt flöde (i lagom takt) av ytterligare värdefullt redaktionellt innehåll, oftast i form av epost-utskick. Hur de interagerar med denna information kan analyseras och värderas på individnivå.

Det skapar förutsättningar att värdera hur intresserad en specifik kund är av era produkter.

Prioritera marketing automation för snabba resultat

Alla företag är unika. Därför kräver alla företag sin egen strategi och handlingsplan.

Men om vi skulle ge ett generellt råd beträffande digital marknadsföring så blir det:

Börja med marketing automation.

Den enkla förklaringen: de som redan nu hittar till din webbplats förtjänar omgående din uppmärksamhet och kärlek. De är dina lägst hängande frukter. Om du börjar med att fokusera på konverteringen av de befintliga kunder du redan har optimerar du dina chanser för snabbt resultat.

Dessutom är det möjligt att snabbt få avkastning på insatsen.

Image module
Image module

Det här behöver du för att lyckas med marketing automation

Det här behöver du för att sätta upp en marketing automation-kedja:

  1. En klar bild hur kundresan (buyer’s journey) ser ut.
  2. Ett marketing automation-program.
  3. Bra redaktionellt innehåll – förslagsvis en e-book – som skapar ett så stort värde för kunden att de är villiga att ge kontaktinformation för att ta del av det.
  4. Ytterligare värdefullt redaktionellt innehåll att dela med dig av i regelbundna e-post utskick.

That´s it. Svårare är det inte. Resten av arbetet handlar om att bevaka processen och analysera leads. 

Varför är det så bra med marketing automation?

När man sätter upp marketing automation rätt skapar det ett mervärde för besökarna på webbplatsen. Utan att du är en pushig säljare hjälper du kunden lösa sitt problem.

I de efterföljande e-post-utskicken bjuder du på ännu mer information som besökaren kan vara intresserad av. Men efter du fått deras epost-adress kan du mäta och värdera hur de responderar på information. Du kan göra en kvalificerad bedömning hur het varje lead är.

Image module
Image module

Ja, tack! Jag vill veta mer om hur Brama kan öka våra intäkter. Skicka mig information!