Jag är en SEO-konsult som också är duktig på att producera content med hög kvalité.

 

 

Jag är en SEO-konsult som är duktig på att producera content med hög kvalité.

 

63%

 av all shopping börjar online, även om köpet sker i butik.

3 av 4

klickar sig INTE vidare från Googles förstasida.

32%

genomsnittlig klickfrekvens på Google rankning #1.

9 X

konvertering via SEO vs traditionell marknadsföring.

 

 

Hur mycket affärer förlorar ni på att inte ranka bättre på Google?

 

*Om du funderar på hur du ska räkna kan du läsa om det här.

 

 

”Det är rätt enkelt. Ni måste jobba systematiskt med SEO för att ha en chans. Gör ni det är det den som producerar bäst innehåll och publicerar det på rätt sätt som vinner. Svårare är det inte”.

 

Andi Crestodina, Orbit Media Studios, Content Marketing World-mässan 2021

 

 

Därför väljer du Mattias

  • Kombinationen av den långa erfarenheten att producera innehåll med hög kvalité och kunskapen om SEO ger en effektiv helhet.
  • Älskar att nörda ner sig, analysera och lösa problem.
  • Som f.d affärsutvecklare på Svenska Spel och Onside samt Sverigechef på Twentyfourseven vet Mattias hur det är att jobba i alla typer av organisationer.
  • Enda i Sverige certifierad i storybranding.

Mattias Brännholm – SEO specialist med lång erfarenhet att producera bra innehåll.

Mattias Brännholm jobbar idag med sökmotoroptimering (SEO) efter en lång karriär som innehållsproducent på framför allt SVT. 

Utöver att jobba som SEO konsult är Mattias den enda i Sverige certifierad i att formulera budskap, bygga varumärke och driva marknadsföring och sälj med kraften i storytelling.

Tillsammans blir alltihop en bra helhet för att hjälpa företag driva digitala affärer.

 

SEO expert

Mattias Brännholm jobbar idag med sökmotoroptimering (SEO) efter en lång karriär som innehållsproducent på framför allt SVT. SEO och innehåll är hörnstenarna för alla som vill ranka bättre på Google.

 

 

  • affärsutvecklare på Svenska Spel och Onside samt Sverigechef på Twentyfourseven.
  •  civilekonom från Stockholms Universitet.
  •  enda i Sverige certifierad i storybranding.
  • över 20 års erfarenhet av kommunikation och marknadsföring.

 

SEO-specialist

Mattias Brännholm

 

Mattias Brännholm jobbar idag med sökmotoroptimering (SEO) efter en lång karriär som innehållsproducent på framför allt SVT. Tillsammans är det hörnstenarna för att ranka bra på Google.

 

 

  • Kombinationen av den långa erfarenheten att producera innehåll med hög kvalité och kunskapen om SEO ger en effektiv helhet.
  • Älskar att nörda ner sig, analysera och lösa problem.
  • Som f.d affärsutvecklare på Svenska Spel och Onside samt Sverigechef på Twentyfourseven vet Mattias hur det är att jobba i alla typer av organisationer.
  • Enda i Sverige certifierad i storybranding.

Så hjälper Brama dig med filmproduktion

Det svåra med att göra film är inte att göra film. Utmaningen är att göra rätt film till rätt målgrupp vid rätt tillfälle till rätt pris. Precis som få snickare bygger ett hus utan ett arkitet Bara med den insikten har du kommDe flesta – faktiskt – förstår inte att göra bra film inte är att ”filma lite”. 

Bra film görs med ett tydligt syfte mot en specifik målgrupp med ett definierat mål.

 

Googles affärsidé med sök är att matcha det någon söker efter med vad Google bedömer är det bästa och mest relevanta svaret. Google använder en hemlig algoritm med över 200 beståndsdelar för att göra matchningarna. SEO är att optimera sajten och sidorna mot den här algoritmen.

Förenklat består processen av tre delar: 1) Teknik, 2) Innehåll och 3) Länkar från andra (=auktoritet),

 

 
Steg 1: Affärsmål & Stratei

Göra film själv eller hyra in?

Vilka är dina potentiella kunder? Vilka problem har dom som era tjänster och produkter löser? Vad kan de tänkas söka efter på Google för att lösa sin bekymmer? Och hur tuff är konkurrensen om dessa sökord?

Resultatet blir en handlingsplan med sökord och söksträngar för att skapa sidor, fylla dessa med det bästa innehållet och optimera sidorna för dessa sökord.

 
Steg 2: Syfte & målgrupp.

Skapa innehåll – för kunderna.

Sökordanalysen i steg 1 ger samma svar om den stora, dyra byrån i city gör det eller konsulten i förorten. Det är en fråga om att analysera data.

Kärnverksamheten i digital marknadsföring är att producera innehåll. Det är här den avgörande skillnaden i din Google-rankningen uppstår. Hur bra och engagerande innehållet är.

Ett tydligt budskap är grunden för det. Som Sveriges enda Storybrand Certified Guide vet jag har du ska formulera budskap som skapar engagemang och står ut från konkurrenterna.

 

 

 
Steg 3: Budskap & storyline.

Hur ser Google sajten?

Hur är sajten strukturerad? Och hur väl ser du och förstår Google innehållet på sajten? Bra innehåll är skrivet för såväl det mänskliga ögat som Googles ögon.

On page-SEO är arbetet med över 30 olika rankingfaktorer för att få Google att se innehållet på bästa sätt och i förlängningen ranka sajten bättre.

 

 
Steg 4: Filminspelning.

Hur bra fungerar sajten?

En annan viktig sak som Google tittar på är hur sajten fungerar tekniskt. Och framför allt, hur snabbt den laddar. Att den som söker svar via Google inte ska behöva vänta på att få svar. Den tekniska analysen är en stor del av systematiskt SEO-arbete. 

 
Steg 5: Efterberarbetning.

SEO är egentligen en popularitetstävling. Det viktigaste i Google-rakningen är också det svåraste att åstadkomma, nämligen länkar från andra. Det är en signal till Google att det du skriver är så relevant att andra rekommenderar det. 

Vad får någon att frivilligt länka till din sida? Bra innehåll. 

Det går också att jobba med en tydlig länkstrategi för att förbättra rankingen.

 
Steg 6: Feedback, justering & leverans.

Analysera, utvärdera –  gör om

Google gör smärre justeringar i algoritmen ungefär två gånger i veckan. Dels för att utveckla den, men säkert också för att ingen ska kunna ranka i topp hela tiden utan att jobba för det.

Att med mätverktyg följa med och analysera – och inte minst: rapportera regelbundet till kund – är en viktig del av SEO.

 

 

Så hjälper jag dig med SEO

Det är alltid kundens behov som styr. Nedan paket är förslag på upplägg. När vi gått igenom era behov, nuläge, budget och mål är det möjligt att sätta upp en anpassad plan för er.

 

INNEHÅLL / MÅNAD

 

SEO
Vi och vår sajt
Synas i Sociala medier
Utmana konkurrenter
Be the rock star – led din bransch

Sökordsanalys

On page + teknisk SEO (tim)

Option: Google Ads

Option: Lokal SEO

Ranking av sajt och sökord

SEO-analys av konkurrenter

Bygga baklänkar

 

 

CONTENT (Innehåll)

✔️

8

✔️

✔️

24/7 Support:

Teams:

✔️

16

Teams: ✔️

✔️

24/7 Support:

✔️

16

Teams: ✔️

✔️

24/7 Support: ✔️

Teams: ✔️

✔️

16

Teams: ✔️

✔️

24/7 Support: ✔️

Teams: ✔️

✔️

SEO-optimerad längre artikel

Inlägg i sociala medier

SEO-optimerat reportage 

Analys av konkurrenterna

 

 

SOCIALA MEDIER

Chatbots: 1

24/7 Support:

Chatbots: 2

2

4

4

1

✔️

6

8

2

✔️

Integration av sociala medier

Facebook Ads & Retargeting

Marknads & Konkurrensanalys

Influencer analys

ca 10 h / mån

Boka här

✔️

✔️

ca 35 h / mån

Boka här

✔️

✔️

✔️

ca 60 h / mån

Boka här

✔️

24/7 Support: ✔️

Teams: ✔️

✔️

ca 100 h / mån

Boka här

FAQ

Frågor om SEO, content och varför det är viktigt.

Statistik visar att 63% av alla nya affärer, även om det sker i en fysisk butik börjar med en Google-sökning. Tre av fyra som går inte förbi första söksidan och 32% väljer resultatet som rankar #1 i det organiska resultatet. Det betyder att den som rankar #1 får besök av 20% av hela marknaden när det funderar på att handla.

Sökmotorer är här för att stanna. Det mänskliga beteendet att söka svar på Internet kommer inte ändras över överskådlig tid. Därför bör systematiskt arbete med SEO idag vara en lika given del i ett företags verksamhet som bokföring är.

Min styrka är min omfattande bakgrund i att producera bra innehåll. Adderar man kunskapen runt strukturerat SEO-arbete kommer man väldigt långt när det gäller att ranka högt på Google. Tillsammans blir det såväl en tids- som kostnadseffektiv lösning.

Det gäller att ha rimlig förväntningar på SEO. I synnerhet inledningsvis. SEO är inte en sprint. Det är inte ens ett maraton. Det är ultralöpning. Det som är bra är att när du väl händer saker är dom ofta långvariga. Jobbar du bra med SEO och rankar bra på ett sökord är det svårt för konkurrenterna att flytta på dig.

Annonserar du på Google kan du se resultat bara efter några minuter. Samtidigt ska man komma ihåg att bara ungefär 15% av besökarna på Google klickar på annonserna. Organiskt resultat – det SEO handlar om – är starkt beroende av hur konkurrensutsatt marknaden är, hur bra er sajt är och hur mycket ni jobbar med SEO och innehåll. Det finns dock en stark korrelation mellan insats och utfall. Rent genrellt tar det tid – månader – att få resultat med SEO, men när resultaten väl kommer är effekten oftast långvarig och exponentiell.

Teknisk SEO är bland det mest osexiga som finns. Men det är fundamentalt viktigt för att ranka bra. Google är den största pedanten och den mest otålige du möter i livet. Teknisk SEO handlar om att möta Google i detta; att sidan ska fungera så bra som möjligt ur ett tekniskt perspektiv för att ranka bra. Genom att använda ett antal mätverktyg – jag jobbar regelbundet med sex stycken – går det få en bra blick över hur väl sajten fungerar – och vad som behöver göras för att optimera den.

Google rankar hur innehåll publiceras på cirka 30 olika sätt. När jag skriver och publicerar innehåll optimerar jag det för att det ska ranka så bra som möjligt på Google.

Absolut! Video är ett rankningmonster som Google gillar. Det driver mer trafik, skapar mer engagemang och skapar en större mix av innehåll på sajten. Allt detta ser Google. Dessutom är film bra digital marknadsföring i den större bilden.

En artikel skrivs på distans och bildsätts med genre- eller arkivbilder. Ett reportage är producerat med fotograf på plats. Unika bilder lär ge lite bättre rankning hos Google.

Jag jobbar med alla typer av företag med undantag för spel- och tobaksindustrin. Jag gör mest nytta för företag med långa säljtunnlar, alternativt när det är många frågor för kunden i samband med köpet. En hustillverkare är förmodligen en bättre kund än McDonalds. Och vice versa. 

I grunden är jag enmanskonsult. Men jag har ett nätverk av expertkunskaper omkring mig beroende på vad det är. Jag jobbar helst mer och nära med färre kunder än att försöka maximera uppdragen (och kanske som en risk göra ett sämre jobb).

 

Det tar tid för SEO att ge resultat. Jag ser därför helst uppdrag som löper på längre sikt. 6 månaders initialt avtal, sedan löpande med två månaders uppsägningstid är vad jag föredrar. Men det är så klart alltid kund som bestämmer.

Har du frågor?

Tveka inte att höra av dig!

Kontakta mig här

 

 

Så fungerar digital marknadsföring – gratis guide!

 

Behöver ni hjälp att ranka bättre på Google?

Kontakta mig här.

Det går utmärkt att ringa på 08-627 06 00.

Det enklaste är förmodligen att fylla i formuläret nedan. Jag återkommer så snart jag kan.

Hörs snart!

Block "34731" not found

 

Läs mer om SEO här

 

Storytelling

Storytelling

Det sitter i vårt dna – därför är det så effektivt.

Storytelling är att kommunicera med en dramaturgisk struktur som funnits med människan sedan tidernas begynnelse. Forskning visar att storytelling i vårt undermedvetna är direkt kopplat till överlevnad. Det är genom att måla upp stories av framtiden som vi alla bedömer risker. Denna instinkt för med sig att vi alla i grunden är mer mottagliga för storytelling än någon annan kommunikation.

 

Storytelling – sammanfattning

  • Anledningen att storytelling är så effektivt beror på att hjärnan arbetar och visualiserar genom stories.
  • En story är en serie av konfliktdrivna händelser som skapar en förändring i en karaktärs liv.
  • Har funnits med människan genom hela evolutionen; en av faktorerna som fick oss att avvika från djuren.
  • Är det effektivaste sättet att nå fram med ett budskap. Är därför det effektivaste verktyget för kommunikation, marknadsföring och försäljning.

 

Tänk dig att du levde på stenåldern. Som en av de första människorna på jorden. Obetydligt utvecklad och särskild från djuren och framför allt chimpansen. Vad skulle vara det enskilt viktigaste för dig varenda dag?

Att bara överleva. Att undvika att bli dödad. Antingen i form av att inte bli föda för någon annan eller genom att undvika naturens övriga faror. Som på den tiden får antas vara många, från kyla till värme.

Hur lyckades mänskligheten undvika dessa faror och utvecklas till där vi är idag? Den fundamentala skillnaden är att vi blev medvetna om faror och hot. Den analytiska förmåga var att skapa bilder om möjliga framtida händelser och agera på dessa. Dessa bilder kan man andra ord beskrivas som stories.

 

Vad är en story?

Storytelling betyder, bokstavligen, att berätta en story. Men vad är egentligen en story? Det närmsta svenska ordet är berättelse. Ordet ”historia” kan såklart också användas, men har flera andra innebörder.

 

Story – definition

Att definiera ordet story är inte helt lätt. Vi har alla en egen förståelse för vad en story är. Men att definiera det är svårare.  Är det något som har en början, mitten och ett slut? Ja, så är det ju. Men det har korven också.

En story påminner mycket om orden musik och konst. Vi vet alla innebörden av dom men det är svårare att definiera. Webster beskriver det som: ”en serie av händelse” , Oxford ungefär likadant.

Storygurun Robert McKee, som vi hämtar mycket inspiration från, beskriver det så här:

”Story är en dynamisk eskalering av konfliktdrivna händelser som skapar meningsfull förändring i karaktärens liv”.

Say what?

 

Grunderna i stories

Jo, så här:

Alla stories innehåller i grunden:

  1. En huvudkaraktär som vill något.
  2. En konflikt / utmaning som behöver lösas.
  3. Valmöjligheter

Om du inte har ovan har du ingen story. Vem huvudkaraktären är, vad de vill och vad utmaningen är kan variera i alla oändlighet. Men tillsammans skapar förutsättningarna för det som skapar engagemang, nämligen valmöjligheter.

En story drivs framåt av små och stora konflikter / utmaningar och valen som görs i samband med att dessa konflikter ska lösas. Ska jag välja ost eller skinka på smörgåsen? Ska jag köra vänster eller höger i korsningen? Vilken tråd ska jag klippa av för att bomben inte ska explodera?

Storytelling är alltså att berätta om en huvudkaraktär, vad den vill, vad som hindrar den från att uppnå det – och vilka val den gör. Amazons grundare Jeff Bezos sa i ett tal till eleverna på Princeton Universitet: ”Vi är våra val!”.

 

Vem huvudkaraktären är, vad de vill och vad utmaningen är kan variera i alla oändlighet. Men tillsammans skapar förutsättningarna för det som skapar engagemang, nämligen valmöjligheter.

 

 

 

Varför är storytelling så effektivt?

Det här kan användas med synnerligen stor effektivitet för all kommunikation. Inklusive företagskommunikation.

Det finns rätt mycket forskning om varför storytelling är så effektivt för kommunikation.

Grunderna hittar vi i psyklogin. Och historien.

 

Storytelling – historia

Storytellingens historia är lika gammal som människans historia. Den börjar med människans inledande utveckling av medvetenheten. Den fortsätter i människans kamp för överlevnad och landar i människans förmåga att tänka i stories, med andra ord visualisera, analysera, drömma och fantisera.

 

Den första mänskliga tanken: sjävmedvetande

Spolar man tillbaka tiden miljontals år fanns inte människan. Evolutionsforskare har konstaterat att med utvecklingen av den mänskliga hjärtan (och närmare bestämt den del som kallas Broadmann area 10) så började människan utveckla en medvetenhet om sig själv. Det (bland annat) separerade människan från djuren.

 

Den andra mänskliga tanken: tidsmedveten

Inte långt efter att människan utvecklade sitt självmedvetande blev den också medveten om tid. Och med det kom vetskapen om att att tid någon gång tar slut. Alltså att vi en dag dör.

Detta utvecklade rädslan i oss människor.

 

Den storydrivna hjärnan utvecklas för att skydda

Med en medvetenhet om sig själv och sina rädslor för att dö utvecklade människan en förmåga att hela tiden analysera situationen för sin egen överlevnad. Det blev direkt en undermedveten process där bara förändringar noterades.

Så länge allt var bra och i balans fortgick livet som vanligt. Men när något förändrades reagerade hjärnan. Den började analysera. Är detta ett hot eller en möjlighet? För att kunna göra analysen behövde hjärna måla upp en bild av framtiden baserad på hur situation är just nu.

Hjärnan målade upp en story.

 

 

När något förändrades reagerade hjärnan. Den började analysera. Är detta ett hot eller en möjlighet? För att kunna göra analysen behövde hjärna måla upp en bild av framtiden baserad på hur situation är just nu. Hjärnan målade upp en story.

 

Det här är kärnan i att förstå varför storytelling är så effektivt. Genom historien har människan målat upp stories för att göra riskbedömningar. Det var tidigt ett av de viktigaste verktygen för att överleva. Förmågan att ta intryck här och nu och skapa framtida scener och alternativ kunde vara skillnaden på liv och död.

Kopplar man detta till dagens forskning rör sig alltså storytelling i sin grund på Maslows best basal nivå, den som är på liv och död. Engagemang hos mottagaren är alltså serverat på ett silverfat.

 


Maslows behovstrappa förklarar varför storytelling är så effektivt för kommunikation. Sedan tidernas begynnelse är människans förmåga att göra riskbedömning - att måla upp en story för sig själv om vad som kan hända - kopplat till överlevnad, den mest fundamentala nivån i Maslows behovstrappa. Därför - att det kan beröra det fundamentala - är storytelling så effektivt.

Maslows behovstrappa förklarar varför storytelling är så effektivt för kommunikation. Sedan tidernas begynnelse är människans förmåga att göra riskbedömning – att måla upp en story för sig själv om vad som kan hända – kopplat till överlevnad, den mest fundamentala nivån i Maslows behovstrappa. Därför – att det kan beröra det fundamentala – är storytelling så effektivt.

 

Hjärnan skapar stories hela tiden

Berättar du en story på sätt sätt, som mottagaren upplever som viktig, så når du fram.

Idag skapar våra hjärnor stories hela tiden. Det är så hjärnan analyserar framåt. Annan forskning menar att vi människor drömmer oss bort nästan 30% av vår vakna tid. Drömmar är stories i våra huvuden.

Det mesta av det här sker omedvetet. Det är bara någon få procent av alla stories som vi faktiskt blir medveten om och reagerar på.

De stories som når fram är de som är viktiga för oss. Det som grundades i att reagera på hot och vår överlevnad – som får anses vara viktigt, är idag sällan på liv och död, utan översatt till dagens värld vi lever i: viktiga.

Men – och det är det fundamentala – berättar du en story som mottagaren upplever som viktig så når du fram.

 

”Story är det mest kraftfulla verktyget som finns för att nå den mänskliga hjärnan”

Don Miller, CEO, Storybrand

DE SJU

STEGEN

I ALL BRA

STORYTELLING

02

…och ställs inför en utmaning eller problem…

03

…som den inte kan lösa utan en guide.

04

Guiden har en plan

05

…och uppmanar karaktären att agera

06

…så att de undviker ett misslyckande

07

…och istället slutar i framgång.

GRATIS GUIDE OM KRAFTEN I STORYTELLING

 

Låter de sju stegen ovan oklart? Ladda ner vår gratis guide på kraften om storytelling. Där är de sju stegen förklarad på djupet. Och hur du kan skapa tydligare budskap. Bygga starkare varumärken. Och sälja bättre. Bara genom att använda kraften i stories.

Fyll i formuläret nu så har du den i mailen direkt. Om tio minuter kan din kommunikation vara förändrad för alltid.

 

 

SÅ HJÄLPER JAG ER MED STORYTELLING

 

Boka här

Tre enkla steg till att använda kraften i storytelling.

01

Boka ett första kostnadsfritt digitalt möte. Då går vi igenom era tankar och funderingar, er story samt era behov och och mål.

02

Beroende på behov tar vi fram er unika plan. En plan att 1) förstå storytelling och 2) lära er använda kraften i stories till er fördel.

03

Ni har verktygen att i alla framtiden skapa tydliga budskap och ha bättre genomslag i er kommunikation.

 

Vill du använda kraften i storytelling? 

Det bästa är att fylla i formuläret nedan. Det går också att ringa på 08-627 06 00.

 

 

 

ARTIKLAR OM  STORYTELLING 

 

 

Block "37124" not found

Från krypven till svingel. Reportage (tv-inslag) om Kennemer Golfklubb i Zandwoort, Nederländerna, som bytte gräs från krypvven till svingel för att möta framtidens EU-direktiv runt bekämpningsmedel.