Jag är en Storybrand Certified Guide

Storybrand Certified Guide Sverige Mattias Brännholm-5

En Storybrand Certified Guide är en person certifierad i processen att skapa tydliga budskap och bygga varumärken med storytelling. Det är grunden i framgångsrik kommunikation.

 

För de allra flesta, för att inte säga för alla,  är det viktigt att nå ut med sitt budskap. Ändå är så många frustrerade över att de inte når ut med sitt budskap bättre.

Är inte det rätt konstigt?

Vi gör ju ingenting annat än att kommunicerar våra budskap. Varje gång vi öppnar munnen eller trycker ner tangenterna på datorn kommunicerar vi. Vi borde ju vara hur duktiga som helst på det.

Varför misslyckas så många med sin kommunikation?

 

Why fit in when you where born to stand out? Mattias Brännholm är Sveriges första Storybrand Certfied Gudie. Mattias hjälper företag använda kraften i storytelling.
Why fit in when you where born to stand out? Mattias Brännholm är Sveriges första Storybrand Certfied Gudie. Mattias hjälper företag använda kraften i storytelling.

En Storybrand Certified Guide skapar tydlighet

Det enkla svaret: okunskap.

Det exakta svaret: otydlighet.

Det är svårt att säga till någon: ”Du andas fel”. Svaret blir gärna ”Vaddå, jag har ju andas hela livet och bevisligen verkar det funka”.

 

Det krävs en stor portion självinsikt att kritisera något man gjort hela livet – sin egen kommunikation – och säga att det kanske är där problemet ligger. Det är mycket enklare att försöka lösa problemet med att man inte når ut med sitt budskap på andra sätt.

 

Det är inte heller helt lätt att få de som inte når ut med sitt budskap att inse att det är kanske är vad dom säger och hur dom säger det som är problemet. ”Vad då, jag har ju kommunicerat hela livet och titta var jag är nu, bevisligen verkar det funka”?

Det krävs en stor portion självinsikt att kritisera något man gjort hela livet – sin egen kommunikation – och säga att det kanske är där problemet ligger. Det är mycket enklare att försöka lösa problemet att man inte når ut med budskapet på andra sätt.

Har man problem med webbsidan springer man gärna till en webbdesigner och ber dom snygga till sidan.

Ska man göra en en presentation tar man gärna hjälp av en designer för att fixa en snygg power-point.

Och så vidare.

Inget av det läser grundproblemet.

Grundproblemet är nästan alltid tydligheten i budskapet.

 

Vi lyssnar på en bra story

Det är här storytelling kommer in. Vi nås av tusentals och åter tusentals budskap varje dag. Vi människor har blivit mästare på att sortera och stänga av dessa budskap.

Men det märkliga är: hör vi en bra story lyssnar vi. Varenda gång.

Varför?

1. En bra story är ren och tydlig. Den innehåller ingenting onödigt.

2. I en bra story är budskapet strukturerat rätt. Det finns en huvudrollsinnehavare med ett problem han/hon inte kan lösa och får hjälpa en guide/expert som hjälper dom lösa problemet.

Det. Funkar. Varje. Gång.

Företag, organisationer, politiker, ja alla, som strukturerar sin kommunikation enligt några få enkla principer baserat på ovan når ut med sitt budskap bättre. Garanterat.

Problemet med att din sajt inte fungerar är budskapet. Inte designen.

Problemet med att din presentation inte fungerar är budskapet.

Det är ord som säljer. Inte design.

Människor köper inte den bästa produkten. De köper den produkten de förstår bäst.

Tydlighet är allt.

 

Storybrand Certified Guide

Don Miller är mannen bakom Storybrand. Det Nashville-baserade företaget är världsledande på att tydliggöra budskapet. Allt från Fortune 500-företag till politiker anlitar dom.

I torsdags eftermiddag skakade jag, lite stolt, hand med honom.

Jag hade precis avslutat Storybrands certifieringskurs. En boot-camp i att tydliggöra budskap och bygga varumärken.

Jag är inte plötsligt en kardiolog. Och jag är övertygad om att du andas rätt.

Men jag är nu utrustad med nya verktyg och kunskap att hjälpa dig och ditt företag med att kommunicera bättre och tydliggöra ditt budskap.

Idag kan jag titulera mig Sveriges första Storybrand Certified Guide.

P.S

I december 2021 valde jag, efter två år, att inte förnya certifieringen med Storybrand. Anledningen är att Storybrand under de här åren har utvecklats i en annan riktning, mot att vara en heltäckande affärsskola, samtidigt som det erbjudandet kanibaliserar på min stora investering i certiferingsprocessen. Jag tyckte helt enkelt inte det gick att motivera den dyra årliga certifieringsavgiften.

Jag tycker fortfarande Storybrand i sin grund är briljant. Kunskapen jag lärde mig under de två åren med Storybrand har jag fortfarande kvar. Nu är jag dessutoom friare att använda andra kunskaper i digital marknadsföring och kommunikation. Helheten blir bättre och mer heltäckande för mina kunder. Med det sagt: jag är fortfarande en stor fan av Storybrand.

 

 

 

 

Ladda ner gratis guide om kraften i storytelling.

 

Ebok (ebook, e-bok, e-book) om Kraften i Storytelling. Av Storpower by Brama med Mattias Brännholm.