BlackMagic URSA Mini Pro 4.6K G2 recension

Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2 recension

Första intrycken av BlackMagic URSA Mini Pro 4.6K G2

De flesta intrycken efter några dagars använde av den nya Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2 är väldigt positiva. Några är negativa. Och en är direkt besvärande.

Jag har ägnat juli åt att investera i en Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2. Jag har även köpt deras axelrigg, handgrepp, viewfinder, mikrofonhållare, SSD recorder, och V-lock batteri-platta. Det är alltså en komplett axelriggslösning jag har för traditionellt ENG-arbete och dokumentärfilmning. Jag har hunnit göra några tester och några produktionsdagar med den.

Här är mina första intryck av Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2.

Första inspelningen med Blackmagic Ursa Mini Pro 4.6K G2.

Första inspelningen med Blackmagic Ursa Mini Pro 4.6K G2.

Men innan jag går vidare – en disclaimer: Jag har köpt allting på Scandinavian Photo. Jag har inte fått någon ersättning eller liknande för att recensera kameran. Jag skriver för att jag har googlat runt en del om kamera och hittat rätt få reviews från människor som faktiskt jobbat med kameran. Jag tänkte att andra kanske vill läsa om hur det är att jobba med kameran.

Jag är ingen tekniknörd utan är istället fokuserad på funktionalitet. Jag går alltså inte igång på om det är 14 eller 15 stegs ljusomfång vid vissa bländarsteg. Jag går igång på om kameran levererar en bra bild och bra ljud på ett bra sätt. Jag är – för att göra en liknelse med en bil – måttligt intresserad av att kolla under motorhuven, jag bryr mig om hur bilen är att köra.

Mattias Brännholm filmar kor med Black Magic URSA min Pro 4.6 k G2.

VARFÖR KÖPA EN BLACKMAGIC URSA MINI PRO 4.6K G2

Först lite perspektiv. Och bakgrund.

Jag reser mycket – inte sällan utomlands – och vill ha en kamera som är multikompetent. En kamera som är relativt liten och lätt och som spelar inte både bild och XLR-ljud i samma enhet.

När jag tittar efter kamera tittar jag på en helhet, där dessa faktor väger tungt:

1. Bildkvalité

2. Priset

3. Arbetsflödet

4. Mobiliteten 

5. Enkelheten

Jag var en av de första som köpte Sony FS 7:an när den släpptes i Sverige i november 2014. Sedan dess har den vuxit fram som en av de riktigt stora arbetshästarna inom framför allt ENG och dokumentärarbete, inte bara i Sverige utan över hela världen. Det har varit en extrem bra kamera för produktionsbolag som gör många olika typer av produktioner.

FS 7:an har levererat en fantastiskt bra bild i förhållande till vad den kostar att köpa in.

Så varför byter jag?

I grund och botten handlar det om konkurrens och kunderbjudande.

Min styrka är storytelling och bygga varumärke med stories (storybranding). Där har jag min spetskompetens. Även om kameran ”bara” är ett verktyg för att berätta en story blir mitt erbjudande ännu starkare om jag också har den bästa tekniken (i förhållande till priset). 

Det var därför jag köpte Sony FS 7:an när den kom. Det har varit en bra affär.

Därför har jag nu köpt Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2.

Kommer det vara en bra affär?

BRA OCH DÅLIGT MED BLACKMAGIC URSA MINI PRO 4.6K G2

Det har funnits begränsat med information om nya URSAn på nätet. Men det fanns naturligtvis flera anledningar till varför jag valde att uppgradera från Sony FS 7 till ny Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2.

Det jag hoppades skulle vara bra med kameran har också visat sig vara bra.

FÖRSTA INTRYCKEN: BRA MED BLACKMAGIC URSA MINI PRO 4.6K G2

1. BILDKVALITÉN

Ni vet känslan, när man kopplar minneskortet direkt mot datorn, innan man har fört över det på hårddisken, för att man vill kolla det inspelade materialet. Ett ord: wow!!!! Jag har fortfarande inte haft tid att göra en riktig grade utan bara tagit några klipp, lagt en snabb LUT och justerat den lite grann. Resultatet så här långt har varit fantastiskt.

Nedan klipp är ogradat råmaterial direkt ur kameran som har exporterats ur Premiere Pro och komprimerats till preset Mobile HD.Videospelare00:0000:27

2. INSPELNINGSALTERNATIVEN

Nyckeln till bildkvalitén är – såklart – inspelningsalternativen. Dom är många och dom är fantastiska.

Det går att spela in 4.6 K (4608 x 2592), 4,6 K 2.4:1 (4608 x1920), 4 K (4096 x 2304) 4 K DCI (4096 x 2160), Ultra HD (3840×2160), 3 K Anamorphic (3072 x 2560), 2 K 16:9 (2048 x 1080), HD (1920 x 1080).

Du kan välja mellan ProRes XQ, 444, HQ, 422, LT och Proxy. Eller Blackmagics egen RAW. Där går det välja mellan konstant bitrate eller konstant kvalité (variabel bitrate) med kompresionnerna 3:1, 5:1, 8:1 och 12:1.

Jag redigerar i Premiere Pro på en Mac Pro.  Så här långt har jag mest filmat i Blackmagic Raw 12:1. Jag har laddat ner en plugin från Autokroma som heter Braw Studio och så här långt har det fungerat utmärkt.

3. SLOWMOTION

Det som gjorde att jag bestämde mig för att köpa kameran var slomotion-kapaciteten som kameran har inbyggt. I 4.6K går det spela in 120 fps i RAW. I HD går det spela in 300 fps i RAW. Vi pratar alltså 1/12 av normal hastighet. I RAW!!!

Ja, det krävs mycket ljus. Ja, det är en ”windowed recording”, alltså bara en del av sensorn som används med resultat att bilden blir croppad. Men ändå!!!!!

Jag har bara testat det lite grann och så här långt är jag extremt imponerad.Videospelare00:0000:21

Sambons dotter fick agera modell när jag testade kameran på Gågatan i Östersund.

En synnerligen positiv överraskning är att kameran spelar in ljud i vissa framerates även när man spelar in slowmotion. Här och nu har jag lite dålig koll på vid vilka framrates den gör det. Men det är faktiskt rätt skönt att ha ljud i naturligt hastighet och bilderna i slowmotion när man kommer till redigeringen. Det är såklart inte i synk, men bara att du inte behöver leta annat ljud är ett lyft…

4. MENYSYSTEMET

Menysystemet hos Blackmagic är facit. Det går inte göra det bättre. Enkelt, tydligt, begripligt. Lysande, helt enkelt.

Den enda lilla anmärkningen jag har är att det skulle vara bra med en bekräftelseknapp när man gör förändringar. Har man klumpiga fingrar är det lätt att komma åt en inställningsknapp när man ska bläddra mellan sidorna i menyerna. Det har redan hänt att jag gjort ändringar som jag inte varit medveten om.

Jag tycker menysystemet på något sätt är symptomatiskt för Blackmagic. Jag tänkte på det för några år sedan när jag läste manualen till Resolve. Den var skriven för oss användare, inte av en tekniker för tekniker. Läser man en manual vill man ju förstå HUR man ska använda en funktion, inte bara förklara vad den gör. Det gjorde Blackmagic med manualen till Resolve och det gör dom även till URSA Mini Pro 4.6K Pro G2. Den förklarar faktiskt skillnaden mellan inställningarna Constant Bitrate och Constant Quality och vad skillnaden mellan Q0 och Q5 är. Fullständigt lysande, Blackmagic!!!

”Läser man en manual vill man ju förstå HUR man ska använda en funktion, inte bara förklara vad den gör. Det gjorde Blackmagic med manualen till Resolve och det gör dom även till URSA Mini Pro 4.6K Pro G2”.

5. HJÄLPKNAPPARNA

I princip alla konkurrenter har snabbknappar som är lätta att komma åt. Sony FS 7:an har ett klart bättre handgrepp med snabbknappar. Den har också fler knappar.

Men till syvende och sist handlar det om följande: du filmar för att skapa en skarp bild som är exponerad rätt och snyggt komponerad.

Det här är dom tre snabbknapparna jag har:

1: False color – extremt bra verktyg för att se att exponeringen är rätt.

2: Fokus peaking – röd färg markerar i bilden var skärpan ligger.

3: Clean feed – så ser bilden ut som går till kameran.

Resultatet, redan efter bara några få gångers användning, är att jag tycker att jag har mycket bättre koll på att bilderna jag tar är rätt exponerade och skarpa.

Samtidigt är det lite roligt, eller vad man ska säga, att Pocket-kameran (jo, det blev en sån också) har fler snabbknappar.

Jag har valt att i nuläget disponera mina snabbknappar enligt ovan – det är hur enkelt som helst att ändra – men det innebär också att jag måste in i menyn om jag vill ändra till superslomo. Det behöver man inte med Pocket-kameran. Där finns det snabbknappar så det räcker.

6. ERGONOMIN OCH ENKELHETEN

Jag tycker kameran balanserar bra. På såväl axel som stativ.

Det är två xlr-uttag ovanpå kameran och sedan jag skaffade Sennheisers trådlösa ljudsystem är det extremt lite sladdar som fladdrar runt kameran.

URSA Mini Pro 4.6K G2 XLR-utgångar

URSA Mini Pro 4.6K G2 har två XLR-utgångar ovanpå kameran. På det hela taget blir kameran rätt ren från sladdar som hänger.

Jag tycker viewfindern är synnerligen bra. Monitorn likaså om det inte är för ljust. Men då är det bara att titta på viewfinder. Men som sagt, tittar du i monitorn är det fullt exponerat in i CF-kort-läsarna.

FÖRSTA INTRYCKEN: INTE BRA MED BLACKMAGIC URSA MINI PRO 4.6K G2

1. EXTENSIONSARMEN TILL GREPPET

Egentligen inte så mycket att orda om. Beställ direkt en Shape extension-arm till URSAn. Det var bland de första jag gjorde till FS  7:an och den har varit fantastisk. Ursans arm är original med arri-rosett och det är långt ifrån lika smidigt som Shapes patenterade lösning. Jag har inte fått den nya till URSA:n ännu, men förväntar mig att den kommer vara lika bra som den var till FS 7:an.

2. HANDGREPPET

Handgreppet lämnar en del att önska. Det går inte att reglera bländaren elektroniskt via handgreppet. Det finns inget reglage för det. Reglaget sitter istället på vänstersida på kamerakroppen, precis vid resten av reglagen. Det är ingen deal-breaker för mig, det kommer gå att vänja sig vid, men lite konstigt är det.

Den automatiska blädarjusteringen på Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2 sitter lite avigt till. Det finns ingen på handgreppet.

Den automatiska blädarjusteringen på Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2 sitter lite avigt till. Det finns ingen på handgreppet.

3. KAMERAN ÄR INTE VATTEN OCH DAMMTÄT

Det är den stora springande punkten. Kameran är långt ifrån tät. När monitorluckan är öppen (vilket den ofta är för det är en bra monitor) är det öppet rakt in i de dubbla CF-kort-platserna.

Black Magic URSA mini pro 4.6 k G2 är inte vatten och damtät

När monitorn är utfälld (som den ofta kommer vara då den är bra) är CF-kortplatserna exponerade för vatten och damm.

Vidare är det på toppen av kameran stora luftintag för kylning av kameran. Två av mina första inspelningar var på en torr potatisåker där man skördade och på en byggarbetsplats. Jag vill inte tänka på hur mycket damm som kom in i kameran på den korta tiden. Inte heller vill jag tänka på hur det ska gå att spela in om det råkar regna en dag…

Luftintag på Blackmagic Ursa Mini Pro 4.6 k G2 - kommer det skapa problem i framtiden.

Luftintag på Blackmagic Ursa Mini Pro 4.6 k G2 – kommer det skapa problem i framtiden. Titta hur kameran ser ut efter bara två inspelningar. Fullt med damm på den. Säkerligen har något av det där hamnat inne i kameran också nu.

4. LITE TYNGRE ÄN JAG TRODDE

Den är lite tyngre än vad jag trodde den skulle vara. Med alla tillbehör och ett V-lock-batteri väger den strax under 7 kilo. Det är egentligen inte så tungt om man jämför med konkurrenter, eller om man jämför med FS 7:an med extension unit, V-Look batteri och monitor som kan spela in super slomo (Typ Odessey 7Q eller Atomos Shogun). Inte heller det här är någon deal-breaker. Men det är fortfarande rätt många kilon som belastar rygg och armar under en dag. Jag är rätt säker på att jag snart investerar i en easyrig.

FÖRSTA INTRYCK AV BLACKMAGIC URSA MINI PRO 4.6K G2 – SLUTSATS

Är Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2 den sista kameran jag kommer köpa?

Svaret är: troligtvis nej.

Men det är nära. Och jag kanske går problemen i förväg. Men kameran är inte vatten och dammtät.

FS 7:an är tät och jag har inte haft tillstymmelse till problem med den på fem år. Den har varit en arbetshäst som har levererat bilder från fabriker i Kina och stränder i Thailand till panoramabilder från Lofoten och golfbanor i Seattle och Florida. Och från fabriksgolv i Strömsund till hummerfiske på västkusten. FS 7:an har alltid levererat.

Jag har svårt att tro, baserat på att URSAn inte är tätsluten, att jag inte kommer få problem med det.

Jag hoppas så klart jag har fel. Att det aldrig blir ett problem.

Om det INTE blir ett problem är Blackmagic URSA Mini Pro 4.6K G2 den bästa kameran i den här prisklassen. Utan någon konkurrens. Allt du behöver finns inbyggt i kameran – igen: 4.6 K RAM och 300 bilder i sekunden i HD RAW – och den sitter bra på axeln.

Jag skulle faktiskt vilja gå så långt att jag säger: om URSA mini PRO 4.6K G2 var vatten och dammtät skulle det vara den perfekta kameran. Den sista kameran jag någonsin köper. Den har allt du behöver i en förpackning.

Men, som sagt, den är inte tät.

Framtiden får utvisa.

”…om URSA mini PRO 4.6K G2 var vatten och dammtät skulle det vara den perfekta kameran. Den sista kameran jag någonsin köper. Den har allt du behöver i en förpackning.”

BLACKMAGIC URSA MINI PRO 4.6K G2 SPÄNNANDE UTMANARE TILL ARRI OCH RED

Däremot tror jag kameran kan bli en spännande utmanare till Arri och Red. Alltså i lite mer ”kontrollerade” inspelningsmiljöer. För en bråkdel av pengarna får du en synnerligen kompetent kamera med excellent färg och bildhantering. Det skulle vara kul att göra ett blindtest och låta fem ”experter” och fem beställare se färdiggradat material från Arri, Red och URSA mini Pro 4,6K G2 och be dom avgöra vilket material som kommer från vilken kamera.

Jag tror inte URSAn skulle skämmas i den jämförelsen.

Jag återkommer när jag har jobbat mer med kameran. Ska på nästan en veckas inspelning nu. Det väntas mycket regn…

Har ni frågor eller synpunkter på det jag skriver? Fyll i formuläret nedan så återkommer jag till dig så snart som möjligt.